Slováci si podľa jednej z analýz Poštovej banky viac sporia ako požičiavajú. Tak sme sa pozreli, ako to vyzerá so „sporením“ v slovenských médiách. Podrobnejšie sme sa zamerali na tému „stavebné sporenie / stavebná sporiteľňa“ počas prvých troch mesiacov roku 2014.
Spolu sme zaznamenali 247 relevantných príspevkov. Medializácia témy od začiatku roka postupne rástla. Najvýraznejší medzimesačný rast (+39) zaznamenala v marci 2014. Za vyššou medializáciou stáli štatistické informácie o stavoch úverov na bývanie v SR a rebríčky časopisu Stratégie (TOP 100 zadávateľov).
O sledovanej téme informovali najviac internetové portály (126). Druhý najvyšší počet príspevkov priniesli týždenníky a časopisy (58) a tretí celoštátne denníky (45). Nasledovali Tasr (12), regionálne periodiká (5 ), rozhlas a TV (1).
V téme sme sa pozreli aj na medializáciu štyroch vybraných výrazov. Hoci sme analyzovali príspevky o stavebnom sporení, bol v nich viac medializovaný „stavebný úver“ a „medziúver“ ako „štátna prémia“ či „cieľová suma“.
Výraz | Počet príspevkov |
---|---|
Stavebný úver | 77 |
Medziúver | 65 |
Štátna prémia | 44 |
Cieľová suma | 27 |
Stavebné sporiteľne
V 58 % príspevkov (144) sa medializovali aj tri etablované stavebné sporiteľne. Výrazne najviac sa medializovala Prvá stavebná sporiteľňa, ktorá bola zmienená v 121 príspevkoch. Wüstenrot stavebná sporiteľňa sa medializovala v 50 príspevkoch a ČSOB stavebná sporiteľňa v 39 príspevkoch. Prvá stavebná sporiteľňa zaznamenala prvenstvo aj v počte a podiele unikátnych príspevkov (84, 69 %).
Medzi TOP médiami stavebných sporiteľní prevládali týždenníky a časopisy, internetové portály a denníky. Hospodárske noviny, Pravda a pravda.sk figurovali medzi TOP médiami každej z nich. Zaujímavé je umiestnene mesačníka Stratégie na prvej priečke pri Prvej stavebnej sporiteľni. Príčinou boli príspevky informujúce o TOP zadávateľoch reklamy, medzi ktorými sa umiestnila aj PSS. Tieto sa zároveň venovali skôr imidžu spoločnosti ako konkrétnym informáciám o stavebnom sporení.
Metodika:
Za unikátne príspevky boli považované tie, ktoré zmieňovali iba jednu zo sledovaných stavebných sporiteľní. Za neunikátne naopak tie, ktoré zmieňovali dve a viac sledovaných stavebných sporiteľní.
Ak máte záujem o rozšírenie analýzy obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.