Koncom októbra nás zaujali články publikované v Hospodárskych novinách, ktoré popisovali problémy, ale i úspechy slovenských nábytkárskych spoločností. Miesto slovenských spoločností počas krízy vytlačila lacnejšia, a často menej kvalitná zahraničná konkurencia. Redakcia Medan.sk si dala za cieľ zistiť v akej miere slovenské média informujú o slovenských vs. zahraničných nábytkárskych spoločnostiach.
O slovenskom nábytku sa píše viac, no menuje sa viac zahraničných firiem. Zo slovenských spoločností vedie Decodom, zo zahraničných IKEA.
Metodika: Vybrali sme monitorované obdobie od 1.1.2013 do 20.11.2013. Relevantnými boli články informujúce ako o výrobe, tak i o predaji nábytku. Za slovenské spoločnosti boli označené tie, ktoré majú svoj pôvod na Slovensku, za zahraničné naopak tie, ktoré majú svoj pôvod v zahraničí. Jeden článok sa mohol venovať ako slovenskej, tak i zahraničnej spoločnosti, či viacerým spoločnostiam naraz.
Celkovo sme v sledovanom období zaznamenali 321 relevantných článkov o nábytkárskom sektore. Slovenské spoločnosti evidovali 195 (55%), zahraničné 159 príspevkov (45%). Spoločne sa objavili v 33 článkoch.
Ako slovenské, tak i zahraničné spoločnosti zaznamenali najvyššiu medializáciu v októbri, kedy média informovali hlavne o tom, že nábytkársky sektor krízu neprekonal, a to i vinou Poliakov; nábytku sa nedarí, a to nielen na Slovensku; krachu firiem; páde rodinnej spoločnosti Nábytok Galan; o konci spoločnosti Kanapa; o tom, že IKEA vstupuje na trh so solárnymi panelmi; o veľtrhu nábytku a bývania Moddom; ako i o raste Decodomu. Druhý spoločný vrchol evidovali v júni, kedy média priniesli informácie napr. o poklese pracovných miest v nábytkárskom sektore; Nábytok Galan skončil reštrukturalizáciu; o odchode zakladateľa IKEA z predstavenstva firmy; juhoafrický nábytkársky gigant Steinhoff kúpi Kiku.
Slovenské nábytkárske spoločnosti zaznamenali viac príspevkov (162, 56%) než zahraničné (126, 44%) i v rámci kategórie exkluzivity.
Zahraničné spoločnosti si však viedli lepšie v podiele jednotlivých firiem na medializácii nábytkárskeho sektora. Evidovali sme 54 zahraničných (68%) a 25 slovenských spoločností (32%). Mimo to boli zaznamenané i všeobecné články o slovenskom a zahraničnom nábytkárskom sektore, či jednotlivcoch – živnostníkoch.
Najvyšší podiel na medializácii exkluzívnych príspevkov o slovenských nábytkárskach spoločnostiach mali internetové portály (59 príspevkov, 36%). Na druhom mieste sa umiestnili celoštátne denníky (29, 18%) a na treťom regionálne tituly (25, 16%). Odborné tituly (okruhy: priemysel a podnikanie, hobby, ekonomika a politika, lifestyle) prispeli celkom 27 príspevkami.
Najvyšší podiel na medializácii exkluzívnych príspevkov o zahraničných nábytkárskych spoločnostiach mali rovnako internetové portály (55 príspevkov, 44%). Na druhom mieste sa umiestnili odborné tituly – hobby (28, 22%) a na treťom skončili celoštátne denníky (12, 9%). Odborné tituly (okruhy: hobby, lifestyle, ekonomika a politika, priemysel a podnikanie, IT a telekomunikácie, automoto) prispeli celkom 45 príspevkami, t.j. viac ako to bolo v prípade medializácie exkluzívnych príspevkov o slovenských spoločnostiach.
Najviac exkluzívnych príspevkov o slovenských nábytkárskych spoločnostiach priniesli Hospodárske noviny (21), nasledoval portál hnonline.sk (17) a napokon Tasr (13).
Najviac exkluzívnych príspevkov o zahraničných nábytkárskych spoločnostiach priniesol portál etrend.sk (12), nasledoval Interiér/Exteriér (11) a Tasr (9).
Zo slovenských spoločností evidoval najviac príspevkov Decodom (34), na druhom mieste sa umiestnil Nábytok Galan (22) a na treťom Fit Möbel (14).
Rebríček medializácie slovenských nábytkárskych spoločností:
Slovenské spoločnosti | počet príspevkov |
---|---|
Decodom | 34 |
Galan | 22 |
Fit Möbel | 14 |
Linapo | 6 |
Drevoteam | 6 |
Tatra Nova | 6 |
Lencos | 5 |
Fines | 5 |
Javorina | 5 |
Lind Mobler Slovakia | 3 |
Tatranábytkáreň Martin | 3 |
Fiso Košariská | 3 |
Drevona | 3 |
Sanas | 3 |
Ekoltech | 3 |
Rainbow | 2 |
Sofa Trend | 2 |
Villo.in | 2 |
Orco | 1 |
Tempo Kondela | 1 |
Citadel | 1 |
EKOMA design | 1 |
NESIA | 1 |
Master Wood | 1 |
Vital | 1 |
Zo zahraničných spoločností evidovala najviac príspevkov IKEA (66), na druhom mieste sa umiestnila Kika (12) a na treťom mieste skončil Swedwood (12).
Rebríček medializácie slovenských nábytkárskych spoločností:
Zahraničné spoločnosti | počet príspevkov |
---|---|
IKEA | 66 |
Kika | 12 |
Swedwood | 12 |
Kanapa | 8 |
Vitra | 7 |
Cappellini | 5 |
Idea Uno | 5 |
Möbelix | 4 |
Sconto nábytok | 4 |
Albero nábytok | 4 |
Asko Nábytok | 2 |
Cassina | 2 |
Merkury Market | 2 |
Herman Miller | 2 |
Confortec | 2 |
Zeitraum | 2 |
Normann Copenhagen | 2 |
GAN | 2 |
Cattelan Italia | 2 |
Arketipo | 2 |
Trachea | 2 |
Ludwik Styl | 2 |
Forte | 2 |
Kler | 2 |
Brw | 2 |
Nowy Styl | 2 |
TON | 2 |
Elastoform Polstermöbel | 2 |
LUGI | 1 |
&Tradition | 1 |
Möbel Hoff | 1 |
König und Neurath | 1 |
Brunner | 1 |
Knoll | 1 |
Chateau d’Ax | 1 |
JELÍNEK | 1 |
AMAT | 1 |
Moooi | 1 |
Zanotta | 1 |
Driade | 1 |
Foscarini | 1 |
Ligne Roset | 1 |
Capo d'opera | 1 |
DESIGN WITHIN REACH | 1 |
BERNHARDT DESIGN | 1 |
EMECO | 1 |
DE LA ESPADA | 1 |
E15 | 1 |
Form | 1 |
Parra | 1 |
Pastoe | 1 |
BoConcept | 1 |
Artisan | 1 |
Team 7 | 1 |
Ak máte záujem o rozšírenie analýzy obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.