Trumpovo víťazstvo dostalo exkluzívny mediálny priestor

Víťazstvo Donalda Trumpa v amerických voľbách dostalo počas prvých dní (9.-11.11.2016) široký mediálny priestor. Okrem množstva tituliek, ktoré téma obsadila, jej patril aj dlhý vysielací čas. Médiá často skloňovali výrazy ako kontroverznosť, neistota, reality show či americký sen. Všetky výsledky našej analýzy si môžete pozrieť v prehľadnej infografike nižšie.

us_election_words
Vybrané výrazy medializované v súvislosti s víťazstvom Donalda Trumpa

Objem medializácie

Celkovo sme zaznamenali 987 príspevkov v najdôležitejších slovenských médiách. Na titulných stranách denníkov, či ako prvé reportáže v poradí sa objavilo 16 príspevkov (z 24 možných). Dôležitosť témy podčiarkli aj komentáre šéfredaktorov SME a Denníka N priamo na titulných stranách štvrtkových vydaní. Titulka denníka SME mala až „smútočný“ vizuál.

Prehľad titulných strán sledovaných denníkov (10.11.2016):

dennik-nhnnovy-casplus-jeden-denpravdasme

Udalosť bola zmienená v 207 televíznych alebo rozhlasových reportážach a ďalších žánroch (21 % z celkovej medializácie), ktorých kumulatívna dĺžka trvania dosiahla takmer 11 hodín. Priemerný čas jedného príspevku bol viac ako tri minúty.

Komentáre a blogy

Spomedzi všetkých príspevkov bolo 11 % (111) komentárov, najviac na internetovom portáli sme.sk (26). Tému komentovali predovšetkým Peter Schutz (7) a Peter Javůrek (6). K novozvolenému prezidentovi USA sa na internetovom portáli hnonline.sk vyjadrovali tiež slovenskí politici Miroslav Beblavý a Richard Sulík. Aktívni boli aj blogeri, ktorí spolu publikovali 22 príspevkov.

TOP médiá

Rebríček Top médií obsadili najmä internetové portály celoštátnych denníkov. Prvenstvo zaznamenal web sme.sk, za ktorým nasledovali aktuality.sk. Ostatné médiá publikovali menej ako 100 príspevkov.

ma_donald-trump

Vyjadrenia odborníkov

Médiá oslovili širokú škálu odborníkov od politických analytikov až po finančníkov. Najviac sa medializoval Dušan Fischer z SFPA, ktorý dostal priestor najmä v televízii a rozhlase (2x Rádio Slovensko, 2x STV1, STV2, 2x TA3, TV JOJ, TV Markíza). Za ním skončili ekonomickí analytici Boris Tomčiak (Finlord), Pavel Drahotský (Saxo Bank) a Stanislav Pánis (J&T Banka). Viac ako 10 príspevkov zaznamenal aj Eduard Chmelár vyjadrujúci sa takmer výlučne iba pre denník Nový Čas a jeho web a Jaroslav Naď (SSPI).

Medializované obchodné partnerstvá

Médiá zmieňovali aj budúcnosť obchodných dohôd, ktoré má Donald Trump v pláne zrušiť, resp. obmedziť. Najväčší dôraz kládli logicky na Transatlantické partnerstvo v oblasti obchodu a investícií (TTIP).

Metodika:

Príspevky zaradené do analýzy podliehali kľúčovému slovu Trump spomínané v súvislosti s jeho víťazstvom v amerických voľbách.

Sledované médiá:

Denník N, Hospodárske noviny, Nový Čas, Plus jeden deň, Pravda, SME, aktuality.sk, aktualne.sk, blog.sme.sk, cas.sk, dennikn.sk, etrend.sk, hnonline.sk, pluska.sk, pravda.sk, sme.sk, topky.sk, celoštátne TV a rádiá (vybrané relácie z nasledovných staníc: STV1, STV2, TA3, TV JOJ, TV Markíza, Fun Rádio, Rádio Expres, Rádio FM, Rádio Lumen, Rádio Regina, Rádio Slovensko).