Svetový trend na Slovensku a v Česku: youtuber

Obrovské množstvo ľudí, najmä mladšej generácie, vymenilo klasické televízne a iné formy tradičnej zábavy za sledovanie on-line kanálov, akými je aj najväčší svetový systém na publikovanie video súborov na internete a internetová databáza videí YouTube.

YouTube založil Američan Chad Meredith Hurley v roku 2005 a o rok neskôr, v novembri, ho kúpila spoločnosť Google. Na platforme YouTube sa každý užívateľ môže registrovať (alebo prihlásiť pomocou Google účtu) a prezentovať svoje videá ostatným úplne zadarmo. Táto možnosť stojí za zrodom novodobého fenoménu zvanom „youtuber“. Dnes má YouTube viac ako 1 miliardu aktívnych užívateľov na celom svete a tisíce autorov, ktorí vytvárajú jeho video obsah.

Čo znamená vlastne pojem „youtuber“ ?

Ako je zrejmé, pojem slova vznikol odvodením mena sociálnej siete YouTube, na ktorej tento fenomén začal. Pojem youtuber môžeme vnímať z užšieho i širšieho pohľadu. V širšom slova zmysle je to v podstate každý, kto má na platforme YouTube vytvorený videokanál a nahral naň aspoň jedno video.

Pri presnejšej definícii, s ktorou sa stotožňuje väčšina ľudí, je youtuber ten človek, ktorý nahráva na svoju nástenku video obsah pravidelne, s cieľom vytvoriť si základňu fanúšikov. Pri väčšom úspechu sa môže tvorbou videí a ich zverejňovaním živiť.

Youtuberi si vo väčšine prípadov pripravujú videá samostatne. Nájdeme však aj takých, ktorí tento „biznis“ poňali skupinovo. Každý youtuber má svoju unikátnu prezývku (nickname), s ktorou sa na internete prezentuje.

Používatelia, ktorí chcú dodať video na platformu, ho musia zaradiť do jednej z množstva kategórií, akými sú, napríklad film a animácia, autá a dopravné prostriedky, hudba, zvieratá a domáce zvieratá, šport, cestovanie, udalosti a hry a ďalšie. Len veľmi zriedka sú youtuberi zameraní na jeden štýl, ich videá často tvoria obsah viacerých žánrov.

V našom prehľade sme sa na tento fenomén pozreli z pohľadu slovenského a českého publika. Kto patrí v našich krajinách medzi najúspešnejších a čomu je potrebné sa venovať, ak sa chcete stať úspešným youtuberom. Na porovnanie pripájame aj informácie o v súčasnosti najúspešnejšom youtuberovi PewDieDie, ktorému dlhodobo patrí prvé miesto v počte odberateľov na platforme YouTube.

Slovenskí a českí youtuberi:

GoGoMan TV – vlastným menom Daniel Sebastián Štrauch, ktorého väčšina ľudí pozná pod prezývkou GoGo, je najodoberanejší slovenský youtuber, a práve jemu sa pripisuje prvenstvo na slovenskom trhu. Zameriava sa nielen na let´s play, komentovanie hier, ale publikuje aj na dennom vlogu s názvom GoGosVlog, ktorý si založil v roku 2012. V roku 2015 získal prestížne ocenenie, na akcii s názvom Utubering, kde bol zvolený za najlepšieho youtubera na československej scéne. V tom istom roku vydal ako prvý youtuber na Slovensku knihu s názvom GOGO – Chalan z internetu. O pár dní neskôr debutoval s prvým hudobným videoklipom s názvom MŸSLI, na počesť a poďakovanie za milión odberateľov. Medzi jeho najznámejšie videá v širšom vekovom spektre patrí video s prezidentom Slovenskej republiky Andrejom Kiskom, v ktorom spoločne rozvíjajú viaceré témy. Daniel vlastní aj online shop s produktmi vlastnej značky (napr. tričká GGMNTV).

LucyPug – patrí medzi najznámejšie slovenské predstaviteľky na YouTube. Fanúšikovia ju poznajú pod rôznymi prezývkami, ale jej občianske meno je Lucia Hrušková. Začínala tvorbou videí v roku 2011 spolu s najúspešnejším slovenským YouTuberom GoGom. Neskôr si založila vlastný kanál, na ktorom sa venuje hlavne ženskému publiku. Natáča tzv. beauty videá zamerané na správny make up a oblečenie. Lucia je úspešná aj vo „fashion“ odvetví. Jej značka Lucy Pug zahŕňa tovar rôzneho druhu, a je možné si ho zakúpiť na oficiálnej stránke jej online shopu.

Menameselassie – vlastným menom Matej Slažanský začal s tvorbou videí na YouTube relatívne neskoro. V roku 2012 si založil kanál s názvom menameselassie a začal natáčať herné videá. Hru, ktorú mu odporučia jeho fanúšikovia vtipne komentuje a do konverzácie zapája aj svojich divákov. Najnovšie sa začal venovať videám na tému „pravidlo 5 sekúnd“. Do svojej show si pozýva youtuberov a známych ľudí, ktorým kladie otázky. Na svoje odpovede majú presne päť sekúnd.

So svojím otcom (Strasil) a bratom (Evžen) založili v Bratislave vlastné rodinné štúdio, kde spoločne streamujú, nahrávajú a strihajú videá na YouTube. Selassie, ako aj mnohí ďalší youtuberi, ponúka produkty s jeho logom.

Moma – slovenská youtuberka, vlastným menom Martina Horňáková, začínala pôvodne s blogovaním a v roku 2015 sa stala módnou blogerkou roka. Prvé video, ktoré natočila vo veku 13 rokov, nenašlo pochopenie u ľudí a na chvíľu sa od videí dištancovala. Moma má vytvorený individuálny študijný plán kvôli svojej „profesii“, je totiž študentkou strednej školy. Do jej portfólia patria videá na tému make up či beauty tipy. Martina vlastní online shop, kde predáva oblečenie, náramky, batohy a iné produkty svojej vlastnej značky „moma team“.

Exploited – mladý slovenský chalan, vlastným menom Peter Altof, ktorý sa narodil v Prievidzi vystupuje pod pseudonymom Expl0ited a patrí medzi špičku slovenských youtuberov. Na YouTube začínal natáčaním videí, v ktorých hrá hru Minecraft. Sledovaním zahraničných youtuberov sa časom dostal k natáčaniu prankov, skečov či vlogov. V roku 2016 vydal Peter svoju vlastnú knihu pod názvom „Nie som básnik“, v ktorej nájdete jeho básne spolu s ilustráciami. Ako aj vyššie spomínaní youtuberi, tak aj Exploited vlastní značku oblečenia a rôznych doplnkov a predáva ich pod logom „exot“.

Viral Brothers – je české duo, ktoré vtrhlo na československý internet doslova ako strela a získalo si nevídanú popularitu naprieč celým spektrom internetu. To všetko vďaka virálnym videám striktne nazvaným „debilné kecy“ či „pomsta“ a tvorenými najmä v anglickom jazyku. Vo videách sa oslovujú pseudonymami Erik Meldík a Čeněk Stýblo, ale v realite sú ich mená Petr Melicherík a Jiří Michna. Videá si pripravovali najprv samostatne, ale po nie veľmi veľkom úspechu spojili svoje sily a vznikol najodoberanejší kanál v Českej republike. V roku 2013 sa dočkala táto dvojica veľmi významného ocenenia YouTube Awards.

Jirka Král – český youtuber, pôvodne známy ako účastník reality show TV Nova Farma. Prezentuje sa pod prezývkou Newia a známy je najmä tvorbou let´s play videí. V roku 2015 usporiadal charitatívny 24 hodinový stream, pri ktorom vyzbieral 307 724 Kč pre Detskú nemocnicu v Brne. Patrí medzi veľmi aktívnych youtuberov. Svoje videá pridáva takmer každý deň a na sociálnych sieťach informuje fanúšikov o svojich budúcich live streamoch a videách. Vo februári tohto roku sa mu podarilo dosiahnuť magickú hranicu 1 milión odberateľov, vďaka čomu dostal priamo od YouTubu tzv. „gold play button“. V online shopoch si môžu jeho fanúšikovia zakúpiť rôzne suveníry s jeho logom, ktoré predstavuje korunu odvodenú od priezviska Jirka Krála.

A na záver spomínaný svetový youtuber:

PewDiePie – celebrita na Youtube, vlastným menom Felix Arvid Ulf Kjellberg pochádza zo švédskeho mesta Göteborg a jeho kanál patrí k tým najpopulárnejší. Známym sa stal vďaka komentovaniu a hraniu počítačových hier. V súčasnosti sa venuje natáčaniu videí z rôznych oblastí, vtipným komentárom a spracovávaniu vlogov. V roku 2014 získal ocenenie Teen Choice Awards za najpopulárnejšiu hernú webovú hviezdu. V roku 2015 vydal knihu v žánri paródia, ktorej názov je v preklade „Táto kniha vás miluje“. A o rok neskôr ho časopis Time Magazine zaradil do zoznamu 100 najvplyvnejších ľudí na svete. Svoje meno využil pri získavaní finančných prostriedkov pre charitatívne organizácie ako World Wildlife Foundation či St. Jude Children’s Research Hospital.