Švédska IKEA dominuje v téme „spoločenská zodpovednosť“

Koncept spoločenskej zodpovednosti (CSR) implementuje čoraz viac spoločností, organizujú sa o ňom konferencie, súťaže či odovzdávajú ocenenia. My sme sa pre zmenu pozreli na to, čo o ňom hovoria slovenské médiá. Konkrétne sme sledovali prvých päť mesiacov roka 2014.

Spolu sme zaznamenali 176 relevantných príspevkov. Vývoj medializácie začal výraznejšie rásť vo februári, kedy spoločnosť KPMG zverejnila výsledky prieskumu o spoločenskej zodpovednosti firiem na Slovensku, podľa ktorého aktivity CSR vykazuje 57 % z nich. Medializácia rástla aj v apríli, kedy sa odovzdávali ocenenia Via Bona Slovakia od Nadácie Pontis.

Vyvoj_CSR

Na medializácii témy sa najviac podieľali internetové portály (77), nasledovali týždenníky a časopisy (59). Na treťom mieste skončilo s veľkým odstupom agentúrne spravodajstvo (19) a štvrté miesto si vybojovali celoštátne denníky (17). TV a rozhlas o spoločenskej zodpovednosti takmer nehovorili. Predbehli ich tak aj regionálne tituly.

CSR_SkupMed

O „spoločenskej zodpovednosti“ informovala najviac Tasr, ktorú spoločnosti využívali najmä k spropagovaniu svojich spoločensko zodpovedných aktivít. Druhé miesto obsadil ekonomický mesačník GoodWill, ktorý má ako jediný zriadenú rubriku s názvom „Spoločenská zodpovednosť firiem“. Nasledoval internetový portál hnonline.sk, mesačník Stratégie a denník Hospodárske noviny.

PoradieNázov médiaPočet príspevkov
1.Tasr19
2.GoodWill17
3.hnonline.sk15
4.Stratégie 14
5.Hospodárske noviny10

V téme sa najviac medializovali konkrétne projekty či programy spoločností v oblasti spoločenskej zodpovednosti, a to s celkom výrazným náskokom. Médiá často spomínali spoločenskú zodpovednosť iba vo všeobecných zmienkach, preto podtéma Ostatné skončila na druhom mieste. Tretie miesto obsadila podtéma Teória CSR a štvrté Ocenenia v CSR. V tejto podtéme boli publikované najmä príspevky o oceneniach Via Bona Slovakia, Veľká cena SOPK, Zdravá firma či TOP firemný filantrop.

Temy_CSR

Spoločenská zodpovednosť a médiá

Uvedená podtéma skončila v našom rebríčku na piatom mieste. Najviac príspevkov (5) informovalo o spoločenskej zodpovednosti médií vo Venezuele, ktorá je o krok vpred. Venezuelský prezident Nicolás Maduro totiž obviňuje telenovely zo „šírenia „antihodnôt“ – oslavujú vraj drogy, zbrane a násilie. Televíziám, ktoré ich vysielajú, odporučil stiahnuť telenovely z hlavných vysielacích časov. Inak sa totiž môžu dopustiť porušenia zákona o spoločensky zodpovednej tvorbe programu, ktorý vo Venezuele platí od roka 2004″ (Pravda, pravda.sk, 22.1.2014). Takto chce postupne telenovely vytlačiť z programov.

Dva príspevky informovali o veľkom celoslovenskom CSR projekte, ktorý pre TV JOJ pripravuje agentúra Dynamic Relations.

Jeden príspevok obsahoval štatút programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS, v ktorom sa uvádza, že: „poskytovanie programovej služby, ktorá je univerzálna z hľadiska svojho geografického dosahu, programovo rozmanitá, pripravovaná na zásade redakčnej nezávislosti prostredníctvom kvalifikovanej pracovnej sily a s pocitom spoločenskej zodpovednosti, a ktorá rozvíja kultúrnu úroveň poslucháčov a divákov, poskytuje priestor súčasným kultúrnym a umeleckým aktivitám, sprostredkúva kultúrne hodnoty iných národov a je financovaná najmä z verejných prostriedkov.“

Managing director agentúry PRClinic Juraj Danielis sa v jednom príspevku vyjadroval k nedostatkom novinárov a poukazoval „na negatívne naladenie a šírenie nenávisti, ktoré, ako dúfa, je nevedomé a ktoré poukazuje na nedostatok spoločenskej zodpovednosti žurnalistu.“

Bloger Ladislav Križan vo svojom blogu s názvom „Je Kuzminová zlatokopka?!“ kritizoval Petra Morvaya za komentár „Je vôbec naša?„: „Je desivo smutný paradox, že Peter Morvay, ktorého dlhodobé témy sú o integrácií, pochopení, ľudských právach, kritike úrovne demokracie v Rusku či spolužití maďarskej menšiny na Slovensku, urobil práve z Kuzminovej zlatokopku. Sám musí vedieť, akí sme my Slováci v zatváraní dvier pred inakosťou majstri sveta. A on z verejnej pozície a (ne)uvedomujúc si spoločenskú zodpovednosť novinára mienkotvorného média, v timingu- počas ZOH konaných raz za 4 roky (teda max. do 5x pódiovo reálnych účasti na ZOH za celú kariéru športovca ako dokázal teraz výnimočne fenomálny biatlonista Bjorn Daehlie), po Kuzminovej nečakanom zlate, a najmä pred jej ďalšími dôležitými pretekmi, tie dvere, nie že tíško zatvorí, ale verejne a rituálne zabuchne.“

Medializácia spoločností a ich projektov v CSR

V téme sme si všimli aj medializáciu spoločností. Prvé miesto získala spoločnosť IKEA. Príspevky informovali najmä o jej ocenení titulom Zelená firma za papierové palety. Na druhom mieste skončili spoločnosti Profesia, SPP a Slovenské elektrárne, a. s. Profesia sa medializovala najmä v súvislosti s iniciatívou Edujobs.sk, za ktorú získala aj ocenenie Férový hráč, SPP v súvislosti so svojimi programami SPPoločne či Mesiac detskej tvorby a Slovenské elektrárne s projektom Energia pre krajinu. Volkswagen Slovakia a Lidl sa umiestnili na treťom mieste. Príspevky informovali o programe Think Blue (Volkswagen) či o Ekohre a Vode pre stromy (Lidl). Nasledovali spoločnosti Orange Slovensko, Pfizer, Slovnaft a Partners Group SK.

CSR_spolocnosti

V rámci konkrétnych CSR projektov získala prvé miesto spoločnosť Pfizer s programom Krajina záchrancov. Nasledovala spoločnosť Partners Group SK s Dňom finančnej gramotnosti a Slovenské elektrárne, a.s. s Energiou pre krajinu.

CSR_projekty

Ak máte záujem o rozšírenie analýzy obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.