Selfie trend v slovenských médiách

Tohtoročné udeľovanie cien filmovej akadémie sa zapísalo do histórie oscarovou selfie, ktorá zložila Twitter na kolená. V počte retweetov fotografií porazila aj fotku Obamovcov počas volebnej noci.

My sme sa pozreli na to, ako to vyzeralo s výrazom „selfie“ v slovenských médiách. Všímali sme si obdobie mesiac pred a mesiac po odovzdávaní Oscarov.

Spolu sme zaznamenali 75 relevantných príspevkov. Vývoj medializácie od začiatku sledovaného obdobia až po odovzdávanie Oscarov mierne rástol. Zaslúžil sa o to najmä veľtrh Barcelona Mobile Congress, na ktorom boli predstavené telefóny so špeciálnymi funkciami na tvorbu selfie (10). Odovzdávanie filmových cien prinieslo rapídny nárast medializácie sledovaného výrazu. Počet príspevkov sa oproti týždňu pred odovzdávaním Oscarov zvýšil viac ako 2-násobne. Mesiac po zase doznievali posledné mediálne záchvevy z oscarového večera podporené aj napodobňovaním oscarovej selfie celebritami, ale aj napríklad Homerom Simpsonom. Medializácia výrazu selfie by sa bez BMC, oscarovej selfie a efektov, ktoré vyvolala, pohybovala na úrovni približne 38 príspevkov.

selfie_vyvoj_sk

„Selfie“ bolo najmedializovanejšie na internetových portáloch (46). Druhé miesto s veľkým odstupom obsadili týždenníky a časopisy (14) a celoštátne denníky (14). Skupina médií rozhlas a TV (2) skončila spolu s regionálnymi titulmi (2) na treťom mieste. Z mienkotvorných denníkov sa o selfie zmieňovala iba Pravda.

selfie_skupiny_medii_sk

Z top médií skončil na prvom mieste internetový portál venujúci sa oblasti telekomunikácii a IT mobilmania.sk. Druhé až tretie miesto obsadili bulvárne médiá a na piatom mieste skončil ďalší internetový IT portál zive.sk spolu s internetovým portálom aktuality.sk.

 Médium Počet príspevkov
1.mobilmania.sk10
2.topky.sk9
3.Nový Čas7
4.Plus jeden deň6
5.aktuality.sk5
5.zive.sk5

Selfie sa v titulkoch príspevkov objavovali vo viac ako štvrtine príspevkov (21).

titulky_selfie_sk

Spomedzi tém na prvom mieste skončili Oscarová selfie a MWC a elektronika. Titulky príspevkov mali zväčša senzačný ráz, napr. „Ellenina hviezdna oscarová selfie zlomila rekord Twitteru“ (24hod.sk, finance.sk, pravda.sk, zive.sk).

V šiestich príspevkov bola zmienená aj fotografia Obamovcov zhotovená po volebnej noci, ktorá bola dovtedy najviac retweetovanou fotografiou v histórii.

Telefón značky Samsung, ktorým bola vyhotovená oscarová selfie, bol  zmienení iba v jednom príspevku. Slovenské médiá v tomto období nepolemizovali o tom, či oscarová selfie bola spontánnym krokom alebo šlo o reklamu zo strany Samsungu.

V téme MWC a elektronika príspevky opisovali nové mobilné telefóny so špeciálnymi funkciami na tvorbu selfies. Medializáciu tu tak zaznamenali aj technologické  značky Huawei (9), HTC (3), Samsung (1), Sony (1)  a Oppo (1).

Druhé miesto obsadila téma Kuriozity a nevhodné selfies. Tu médiá zmieňovali nové „selfie“ trendy ako „sellotape selfie“, selfie s bezdomovcami, mŕtvolami či fotenie sa v extrémnych situáciách. Selfies sa stali aj predmetom prvoaprílových žartov: CERN napríklad zvažoval pridanie  selfie Justina Biebera do svojho loga 🙂

Téma selfie a celebrity skončila na treťom mieste a zmieňovala najmä celebrity Kim Kardashian, Russela Crowa, 50 Cent-a, Roba Opatovského, Daru Rolins a ďaľších.

Medializáciu všetkých tém výrazu „selfie“ uvádzame v prehľadnom grafe:

selfie_temy_sk

Metodika:

Jeden príspevok bol zaradený iba do jednej (hlavnej) témy.

Ak máte záujem o rozšírenie analýzy obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.