medan.sk

sledujte nás:

Sedem rokov vylaďovania Rádia Slovensko

(Komentár)

Začal to Machaj

Ubehlo to rýchlo. Moderné Rádio Slovensko už má sedem rokov. 29. januára 2007 dostal Slovenský rozhlas nové logo a Rádio Slovensko sa vďaka Ľubošovi Machajovi začalo zásadne profilovať. Niektoré relácie odpochodovali na Reginu, pomalšie, ale isto, tam prechádzali aj hlasy moderátoriek, ktoré boli na dlhší čas konzervatívnym zvukovým obalom vtedajšieho Rádia Slovensko.
Omladenie okruhu vyvolalo nespokojnosť. Nebolo ju počuť oficiálne, skôr mimo záznam. Značný odpor však panoval na strane poslucháčov, ktorí v živom vysielaní využívali telefonické otázky na zákopovú kritiku. Mali pocit, že im niekto postupne berie zabehnuté rádio. Reštriktívny čin Ľubomíra Machaja zrejme zachránil počúvanosť Rádia Slovensko. Ak by v roku 2007 neprišlo k premene, je pravdepodobné, že by dnes starlo so svojimi poslucháčmi. Cieľ sa naplnil, starší poslucháči a všetci milovníci klasického rozhlasu a moderovania si svoju spokojnosť našli na Regine. Tieto zásadné premeny umožnili Rádiu Slovensko dýchať voľnejšie.

Každý rok malá zmena

Rádio Slovensko, informačné rádio, sa významnejšie dolaďovalo aj 6. februára 2012. Potom sa nič prelomové nedialo. Kto si doteraz nenašiel vzťah k novému nastaveniu, zrejme nikdy neuzná, že spustená profilácia prináša výsledky. Postupom času sa Rádio Slovensko naučilo experimentovať, a to tak, že poslucháči zmeny sotva postrehnú a chyby sa hneď opravujú. Korporátne sa rádio ešte upravovalo 4. februára 2013, kedy zladilo svoje spravodajské zvučky s televíziou. Dlhodobo nemá prvý okruh problém s počúvanosťou, imidž sa mu vylepšuje. Na spravodajstvo sú rôzne názory. Formátom je však dnešné Rádio Slovensko mladšie, „cool“, prúdové a verejnoprávne nenudné. V januári 2014, už pod vedením Vincenta Štofaníka, prišli ďalšie menšie programové úpravy. Významná zmena nastala 7. júla 2014, kedy rádio predstavilo nový zvukový obal. Len nedávno vytvorilo okno pre Adelu a plejádu hlasov v prúdovom vysielaní má doplniť aj Dodo Kuriľák, bývalí moderátor Rádia Expres. Po výpočte zmien nasleduje očakávaná otázka … 

Radio 7

Zdroj: koláž, internet

Aké je to rádio?

Nafúknuté, ponúka rôzne hlasy, používa rôznorodé postupy, spája relax so serióznym spravodajstvom. Samo seba označuje ako „informačné rádio“, čo je ident používaný od roku 2007. V najnovšej kampani komunikuje, že je „to najlepšie vo vzduchu“ a ponúka „to najdôležitejšie spolu s ideálnym hudobným mixom“.
Informačné rádio – táto charakteristika je sama o sebe prázdna. Môže zahŕňať všetko. A práve o to ide! Vo vysielaní počuť nebojácnosť v programovej oblasti, čo posilňuje kreativitu tvorcov obsahu. O rozhlase sa píše málo, médiá viac zaujímajú problémy a vysielacia štruktúra televízie. Rozhlas aj dnes zažíva mediálne ticho. I to môže byť dôvod, prečo sa javí, že dobre funguje. A teraz zhodnotenie, ale len v stručnom (subjektívnom) prehľade plusov a mínusov:

PLUSY

– Spravodajstvo v kvalite nekleslo.
– Zlepšenie publicistiky K VECI, našla si svoju tvár.
– Zachovanie kvalitnejších žánrov vo vysielaní, hlavne cez štátne sviatky.
– Akceptovateľný playlist.
– Zachovanie formátu, kde sa umožňujú telefonické otázky poslucháčov (NOČNÁ PYRAMÍDA).
– Silné a zaujímavé Ranné vysielanie (DOBRÉ RÁNO SLOVENSKO).

MÍNUSY

– Nejednotné spravodajské zvučky. Sú tri rozdielne. Inú používa formát KRÁTKE SPRÁVY, inú SPRÁVY RTVS, samostatnú zvučku má RÁDIOŽURNÁL (vypočujte si ich v uvedenom poradí).

–  Výkyvy v kvalite diskusie Z PRVEJ RUKY. Po dobrom štarte (mala však iných moderátorov) si dnes musí povedať: Prečo vlastne spovedá politikov? Čo si z nej má poslucháč odniesť alebo zapamätať?

– Málo smiechu. Satira a humorné zábavníky sa vysielajú, ale ich obsah úsmev nevyčarí.

– Prehustené nasadzovanie identov. Už začínajú otravovať. Pri počúvaní sa nevyhnete týmto: „Informácie vždy na prvom mieste. Všetko, čo je dobré vedieť. Počúvate Rádio Slovensko. To najlepšie vo vzduchu. To najdôležitejšie spolu s ideálnym hudobným mixom.“

– Noví moderátori, teda nové hlasy. Chýba zadefinovanie, ktorí sú tí top. Kto po vizuálnej stránke reprezentuje Rádio Slovensko? Bude vizuálna kampaň?

– Témy. Ale to nie je mínus, skôr otázka. Ranné i večerné vysielanie má vždy svoju tému. Zatiaľ je obdivuhodné aké témy vytiahli redaktori z klobúka. Otázne je, čo bude o rok? Nebudú sa témy opakovať?

– Malá korporátna chyba v používaní dvoch domén: slovensko@rtvs.sk je kontakt, ktorý najčastejšie počuť v diskusii Z PRVEJ RUKY, ale počas NOČNEJ PYRAMÍDY zahlasujú kontakt slovensko@rozhlas.sk. Doménu rozhlas.sk počuť i vo vysielaní Reginy (reginake@rozhlas.sk).

Tu výpočet končí. Treba veriť, že všetky zmeny a novinky budú vo vysielaní pôsobiť jednotne a konzistentne, a to nie len pre poslucháčov, ale aj interných zamestnancov.

Kto je povolaný hodnotiť?

Každý koncesionár a to najmä v čase, kedy klesá počet formátov, kde poslucháči, koncesionári, občania môžu povedať svoj názor naživo vo vysielaní ich verejnoprávnych médií. Teda napríklad ako diváci v hľadisku diskusie alebo cez telefón (nerátajme maily a sms, ktoré nemusia v programe odznieť v plnom počte alebo v pôvodnom obsahu).