RTVS si s Facebookom porozumela

Viete si predstaviť manažovať desiatky facebookových stránok? RTVS ich správu musí zvládať. Pochvaly sú najmä na stránku Spravodajstva RTVS, ktorú v našom článku hodnotili aj ľudia z brandže. RTVS nám odpovedala, kto a ako spravuje ostatné korporátne i produktové stránky na Facebooku.

Desiatky stránok
Juraj Kadáš, PR manažér RTVS informoval, že základnou stránkou je stránka RTVS a stránky jednotlivých televíznych a rozhlasových programových služieb. „K týmto 14 stránkam sa pridružujú stránky jednotlivých relácií. Aktuálne je ich aktívnych zhruba 30, pri prioritných stránkach funguje centralizovaná administrácia. Počet stránok sa mení vzhľadom na aktuálnu programovú štruktúru,“ upresňuje Kadáš.

FB Spravodajstva RTVS
Stránku Spravodajstvo RTVS spravuje priamo Sekcia spravodajstva, športu a publicistiky. „Stránka sa v prvom rade snaží zasiahnuť verejnosť, ktorá prestala používať staré elektronické médiá a presunula sa do online prostredia,“ prezrádza PR manažér RTVS. Cieľom je priblížiť spravodajstvo rozhlasu a televízie širokým skupinám používateľov sociálnych sieti a mať platformu na komunikáciu priamo s redaktormi. „Postupne sa nám darí ukázať, že u nás pracujú v podstate 24 hodín denne ambiciózni ľudia. Tí, čo správy píšu, čo chodia do terénu sú normálni ľudia ktorí sa v prostredí internetu pohybujú spolu s čitateľmi, môžu si na každého kliknúť, prezrieť si ich skutočný profil. Tým sa spravodajstvo dostáva bližšie k ľuďom,“ vysvetľuje Kadáš.

Samotný verejnoprávny vysielateľ hodnotí FB stránku Spravodajstva RTVS takto: „Reakcie sú takmer výlučne pozitívne. Sme pravdepodobne prvé slovenské médium, ktoré použilo Facebook na priame sprostredkovanie spravodajského obsahu (nie len ako promo/prelinkovanie na vlastný web), čo sa od nás postupne učia aj ostatné slovenské redakcie,“ hovorí Kadáš. Podobné pozitívne ohlasy sme zaznamenali aj mimo RTVS, brandži chýba najmä veľký spravodajský web. (Po hodnotení novinárov nasledujú informácie o profiloch ostatných programových služieb RTVS)

HODNOTENIE BRANDŽE
(oslovení boli aj zástupcovia ostatných médií, odpovede poslali títo)

Miroslava Kernová, O médiách.com: „Vnímam to pozitívne. Myslím si, že bolo na čase, že aj Spravodajstvo RTVS objavilo Facebook. Ale v porovnaní s akýmikoľvek inými serióznymi spravodajskými webmi doma alebo v zahraničí, to je však len začiatok – počtom fanúšikov ale aj formou. Zatiaľ sú to len statusy s citátmi, fotkami, alebo videom od spravodajcov. Pri inštitúcii ako je RTVS by však bolo dobré, ak by to nebola len facebookova stránka s útržkovými informáciami ale aj spravodajská stránka na webe RTVS s plnohodnotnými článkami. Tú na moje prekvapenie RTVS stále nemá. Statusy by tak priamo odkazovali na plnohodnotné spravodajské články na webe RTVS.“

Filip Struhárik, sme.sk: „Aj po mesiacoch je pre mňa pôsobenie spravodajstva RTVS na Facebooku príjemným zážitkom. Redakcia sa nenecháva odradiť tým, že nemá plnohodnotný spravodajský web a svoju spravodajskú úlohu plní na vysokej úrovni na Facebooku. Sú rýchli, pohotoví, vizuálni, prinášajú informácie zo zákulisia. Veľmi dobre sa im podarilo skĺbiť správy s prezentáciou práce vlastných novinárov, pričom to prvé má prednosť.“

Michal Miškovec, Mediaboom.sk: „Veľmi som ocenil spôsob, akým sa RTVS vyrovnala s nedostatočnou technológiou jej webov a našla cestu, ako dostať bez dlhého čakania na investície svoje správy aj na internet. Ešte viac, ako samotnú snahu, si cením fakt, že inak komerčný nástroj je v tomto prípade čisto informačný. Mám tak pocit, že sa na stránke objaví iba to, na čo ma chcú spravodajcovia v teréne upozorniť bez naháňania sa za klikmi. Správy RTVS sa celkovo postupne zbavujú nálepky nepozerateľných nudných správ, k čomu prispela aj táto stránka. Verím, že ďalší krok bude smerovať k samostatnému portálu.“

Tomáš Czwitkovics, Mediálne.sk: „Facebookový profil Spravodajstvo RTVS hodnotím ako jeden z najlepších spravodajských profilov na Slovensku vďaka svojej rýchlosti a pravidelne exkluzívnym informáciám, ktoré zverejňuje. Ide pre mňa o jeden z najrýchlejších zdrojov správ. Na druhej strane podľa mňa trochu predbehol následnosť krokov a spomínaná rýchlosť súvisí najmä s tým, že RTVS na sociálnu sieť iba zavesí pár základných informácií, kým médiá a agentúry spracúvajú celý článok. Spustenie facebookovej stránky mala sprevádzať aspoň nejaká podoba práce so spravodajskými informáciami na samotnom webe RTVS, napríklad v podobe jednoduchého spravodajského portálu, na ktorý by facebookový profil odkazoval. V tejto podobe by RTVS podľa mňa na Facebooku mohol ešte viac pracovať s audiovizuálnym obsahom, keďže ten je tým hlavným, čo redakcie RTVS produkujú.“

Rudolf Sivý, romovia.sme.sk: „Hodnotím to ako dobrý krok a prispôsobenie sa televízie k dnešným moderným médiám. Vítam najmä nápad, že redaktori posielajú (alebo musia posielať – neviem) fotky priamo z tlačovky alebo akcie. Viac by som ale uvítal podobných „postov“ z regiónov.“

Ivan Krasko, Stratégie.sk: „Výborný nápad aj realizácia. Oveľa rozumnejšie ako spúšťať spravodajský web, ktorý by súperil na preplnenom trhu a nemal šancu bez poriadnych investícií. RTVS nemusí bojovať o RU, ale potrebuje, aby si ju ľudia všímali a považovali jej spravodajstvo za aktuálne, operatívne. To sa s Facebookom darí. Spravodajstvo na Facebooku je jeden z najlepších digitálnych nápadov RTVS za posledné mesiace, možno roky. To isté sa, bohužiaľ, nedá povedať o webe rtvs.sk. Aby malo Milujem Slovensko takúto stránku-nestránku a aby vo videoarchíve ako prvá svietila relácia zo 14. decembra 2013, to je neprijateľné.“

Radoslav Augustín, Projekt N: „RTVS robí na Facebooku skutočne dobré správy. Všetky iné médiá sa snažia používať Facebook ako zdroj návštevnosti a v podstate reklamu na články, ktoré sú už umiestnené na ich serveroch. RTVS nenúti nikam klikať, informuje priamo v news feedoch. Treba ale podotknúť, že všetka energia redakcie verejnoprávneho spravodajstva ide na sociálnu sieť. Pre RTVS to nie je nič, ako skrátka marketing značky spravodajstva RTVS. Možno je to z núdze cnosť, pretože RTVS nemá vlastnú platformu – svoj spravodajský web – kde by správy mohla redakcia umiestňovať. Ak sa niekedy web podarí a spravodajstvo nebude pribúdať len na efemérnu sociálnu sieť, ale aj na vlastný web či ďalšie platformy, vtedy sa bude dať hovoriť o službe na úrovni. V tom prípade ale už prichádza otázka: má spravodajstvo RTVS seriózne expandovať na rôzne platformy ako web, aplikácie a podobne – ako napríklad v Česku či Británii alebo sa to ukáže ako problém pre komerčných vysielateľov ako v Rakúsku či Nemecku.“

Anna Vojteková, bývalá novinárka, teraz rieši komunikáciu v súkromnej firme: „Páči sa mi, že verejnoprávna televízia začala aktívne žiť aj na Facebooku a mnohokrát si práve vďaka odkazu na ich profile všimnem, že sa niečo deje.“

Ladislav Bariak, aktualne.sk: „Facebook Spravodajstva RTVS sledujem v poslednej dobe častejšie a určite vidieť progres a snahu, ktorú vedenie RTVS do využívania tejto sociálnej siete vkladá. Jedinou škodou je, že Facebook nikdy nenahradí plnohodnotné internetové spravodajstvo, čo zatiaľ RTVS chýba.“

Medan_spravodajstvo RTVS
Zdroj: Facebook Spravodajstvo RTVS

FB RTVS, Jednotky, Dvojky a rádií
Stránky RTVS, Jednotka a Dvojka spravuje PR a social media oddelenie Sekcie marketingu a komunikácie. „Stránku RTVS možno nazvať akousi „výkladnou skriňou“ našej facebookovej komunikácie. Táto stránka pre nás predstavuje aj dôležitý nástroj obojstrannej komunikácie s našimi fanúšikmi, ale aj kritikmi (pre ilustráciu: jednu z prvých vecí, ktorú sme po príchode do RTVS urobili, bolo oživenie stránky RTVS, následne sme začali odpovedať fanúšikom na ich správy a komentáre. V inboxe sme totiž našli približne 500 správ, na ktoré predtým nikto neodpovedal),“ otvorene priznáva Kadáš.

Mnohí už pochopili, že Facebook môže byť platformou, kde kritika nevadí, pretože sa dá manažovať, a je vo veľkej miere pod kontrolou, čo je lepšie ako anonymná kritika. Otvorenosť v komunikáciu potvrdzuje aj Juraj Kadáš. „Reakcie na Facebook RTVS sú kladné a aj napriek tomu, že mnohokrát prichádzajú s kritickými príspevkami, častokrát ich našou aktívnou komunikáciou a interakciou prekvapíme a ich postoj sa mení – mnohí sa nám za odpoveď na ich podnety či kritiku dokonca poďakujú. Záleží nám na aktívnej komunikácii a nielen na príprave statusov, čím sa snažíme podčiarknuť primárnu úlohu sociálnych médií – interakciu s fanúšikmi.“

Stránka Jednotky a Dvojky má prioritne propagovať program a novinky, ktoré sa vysielajú. „Na prvý pohlaď sa môže zdať, že stránky Jednotky a Dvojky majú málo „lajkov“, no určite svoje opodstatnenie majú a navzájom sa „nekanibalizujú“. Teší nás, keď niektoré posty dosahujú nadštandardné hodnoty v parametri „talking about this“ a ešte väčšiu radosť máme, keď nám fanúšikovia napíšu, že nebyť upozornenia na stránke, asi by si program zmeškali,“ vysvetľuje účel fungovania stránok Juraj Kadáš.

Stránky rádií – Rádio Devín, Rádio Slovakia International a Rádio_FM – si spravujú jednotlivé okruhy. Teda žiadne centrálne riadenie. Prečo je to tak vysvetľuje Juraj Kadáš: „Dôvod je prozaický: stránky administrujú ľudia, ktorí sú priamo pri zdroji informácií a komunikáciu vďaka tomu nastavia presne pre danú cieľovú skupinu fanúšikov a poslucháčov. Je však dôležité podotknúť, že každá z TV a rozhlasových programových služieb sa na svojich stránkach riadi podľa jednotne nastaveného komunikačného manuálu (obrázky, fonty, štýl komunikácie, odpovedanie na podnety a správy od fanúšikov, časy postov atď.), ktorý vyvinula Sekcia marketingu a komunikácie.“

Rádio Slovensko je špecifické. V nedávnej minulosti na stránku prispievali samotní moderátori a redaktori, teraz to koordinovanuje jediný administrátor, ktorý je súčasťou rádia. „Výsledky sa dostavili takmer okamžite a Facebook stránka rozhlasovej vlajkovej lode stúpa – či už počet fanúšikov alebo reach príspevkov,“ opisuje nastavenú zmenu PR manažér RTVS.

Rádio Regina má tri stránky (štúdio Bratislava, Banská Bystrica, Košice) a zatiaľ sú administrované redaktormi okruhov, v budúcnosti však prejdú pod novú koncepciu komunikácie a správy facebookových stránok.

PR a social media oddelenie Sekcie marketingu a komunikácie RTVS administruje aj produktové stránky a stránky relácii, medzi najobľúbenejšie patria Dámsky klub a šou Milujem Slovensko.