medan.sk

sledujte nás:

Ranking citovanosti printu za jún 2015

Denník SME je víťaz rankingu citovanosti printu, ktorý za mesiac jún 2015 vypracovala spoločnosť NEWTON Media. Cieľom mediálnej analýzy je podporovať novinársku etiku, ktorej súčasťou je aj korektné citovanie zdrojov.

sk_graf1_530_medan

GRAF 1: Ranking vybraných printov za jún 2015.

Najviac, 24-krát, vybrané printové médiá odkazovali na Denník SME. Konkurenčný Denník N zaznamenal 23 odkazov (citácia + zmienka). Oba denníky však zaznamenali rovnaký počet citácií (15). V skupine týždenníkov sa v júni 2015 najviac odkazovalo na týždenník TREND (15-krát, z toho 13 citácií).

Celoštátne denníky

Citácie SME – najčastejšie ho citoval Denník N (9 citácií), išlo o rôzne témy. Napríklad: prenájom sky boxov Transpetrolom, výrok predsedu vlády R. Fica k vysokému školstvu, reakcia vlády na segregáciu Rómov v školstve, Ústavný súd zrušil pokuty stavebným firmám, video zásahu policajtov v Bratislave. Hospodárske noviny citovali SME dvakrát: kontrola NBS v Poštovej banke, Ústavný súd zrušil pokuty stavebným firmám. Jedenkrát citoval SME aj denník Pravda (Ústavný súd zrušil pokuty stavebným firmám). Trend a .týždeň citovali SME dvakrát.

Zmienky SME – napríklad denník Hospodárske noviny publikoval zoznam médií, ktoré čítajú „dolároví milionári“. V rubrike Listáreň denníka Pravda komentoval čitateľ zásah polície proti demonštrantom v Bratislave: „nepriamo ich obhajujú redaktori denníka Sme, ktorí na základe jedného nejasného videa odsudzujú zásah kukláčov voči akémusi mladíkovi.“ Týždenník Plus 7 dní sa posťažoval, že ho nepustili do prezidentskej vily na Slavíne: „Napriek opakovanej žiadosti nám ju zamietli. Iba nedávno do nej pustili denník Sme.“ TREND spomenul SME trikrát, a to v prílohe o médiách. Konkurenčný .týždeň spomenul SME raz: „Lucia Michalková Vyštudovala politológiu, pracovala v denníku SME.“

Citácie Denník N – nový celoštátny denník v júni 2015 najčastejšie citoval denník SME (4). Napríklad v správe o operácii exprezidenta Gašparoviča alebo v správe, že Slovenské elektrárne možno budú vlastniť Číňania. Zaujímavá je citácia komentátora Petra Schutza: „Šokujúcu geostrategickú neinformovanosť preukázal analytik Róbert Ondrejcsák. V článku pre Denník N navrhuje „ukončenie slovenskej účasti na operácii OSN na Cypre …“ Štvrtá citácia odkazovala na informovanie o pokute pre Tesco. Tri citácie mal Denník N aj v Korzári (operácia exprezidenta, predstavitelia SMERu majú falošných diskutérov na Facebooku). Týždenníky TREND a .týždeň citovali Denník N zhodne trikrát. Dve citácie boli aj v denníku Hospodárske noviny (operácia exprezidenta, predaj SE Číňanom).

Zmienky Denník N – napríklad .týždeň napísal, ako si karikaturista Denníka N Shooty spomína na koncert Faith No More v Bratislave. SME pripomenulo, že premiér nekomunikuje s Denníkom N, Peter Schutz dodal: „spor s Ficom aspoň zvýši Denníku N čítanosť“. V inom komentári Schutz spomenul konkurenta takto: „Z gorilej schôdze priniesla celostranové spravodajstvá všetka slovenská tlač. Až na jednu výnimku – Denník N.“

Pravda – najčastejšie ju citovali ostatné printové médiá, keď preberali výroky predstaviteľov vládnej strany SMER (5 citácií).

Hospodárske noviny – jedenkrát denník HN citovali tieto printy: Denník N, Korzár, TREND, Plus 7 dní, .týždeň.

Týždenníky

Z týždenníkov sa najviac citoval TREND (13 citácií), najviac v denníku SME (6). Konkurenčný .týždeň citoval TREND raz: „Primátor Trenčína prezentoval po ozdravení svojho mesta v časopise Trend nápady, ako decentralizovať Slovensko.“

Štyrikrát bol citovaný .týždeň (dve citácie boli v Denníku N). Plus 7 dní bol citovaný v iných tituloch trikrát, raz ho citoval aj konkurenčný TREND: „Riaditeľ slovenského Migračného úradu Bernard Priecel upozornil v rozhovore pre Plus 7 dní, že v prípade Slovenska to pokryje maximálne štvormesačný pobyt.“

Regionálne tituly

Tu sledujeme len sieť titulov Korzár a MY, nie však ich citácie v SME (pozri Metodiku). V júni 2015 sa v troch odkazoch medializoval Korzár. Jednu citáciu sme zaznamenali v týždenníku Plus 7 dní, ktorý písal o squattingu, pričom takto prevzal citáciu aktivistu z Košíc: „povedal pre Košický Korzár Ján Galik“. Jednu zmienku o Korzári sme našli v Denník N a týždenníku TREND.

sk_graf2_530_medan

GRAF 2: Ranking denníkov podľa skupín médií.

sk_graf3_530_medan

GRAF 3: Ranking týždenníkov podľa skupín médií.

sk_graf4_530_medan

GRAF 4: Ranking regionálnych titulov podľa skupín médií.

Metodika:

Analýza skúma vzájomné odkazovanie (citácie alebo zmienky) v rámci týchto vybraných médií: Hospodárske noviny, SME, Pravda, Denník N, .týždeň, Trend, Plus 7 dní, MY (sieť regionálnych titulov), Korzár (denníky, týždenníky).

Z analýzy bolo vylúčené vzájomné odkazovanie titulov vydavateľstva Petit Press, a teda keď Korzár a MY odkazuje na SME a naopak, hlavne preto, že regionálne tituly preberajú domáce spravodajstvo od redakcie SME. Hospodárskym novinám sa vyradili zmienky v denníku SME, a to v stĺpčekoch, ktoré do SME píše „Jindřich Šidlo, komentátor Hospodárskych novín“.

Citácie boli vyberané podľa kľúčových slov ako napr.: „ako informovali Hospodárske noviny“, „uviedol Denník N“, „vyrátal Trend“, „povedal pre Týždeň“, „podľa Pravdy“ alebo „SME, 16.6.2015“ a pod.

Za zmienky boli považované výroky typu: „pred tým pracoval v denníku SME“, „čísla predajnosti Trendu a Týždňa“, „zažaloval Hospodárske noviny“, „má súdny spor so SME“, „SME a Trend zmenili majiteľa“, „Týždeň vydáva W press“ a pod.