medan.sk

sledujte nás:

Politický marketing v médiách skúma anonym, vyspovedali sme ho

Podobný projekt na Slovensku chýbal. Politológov a analytikov máme, no tí neraz len glosujú aktuálne politické dianie. Chýbajú analýzy o tom, prečo politici hovoria práve to, čo hovoria.

„Vrtieť psom – škola politického marketingu“ by mohla byť prvým pokusom o kvalitnejšie hodnotenie mediálnych výstupov politikov. Vo verejnom priestore potrebujeme odborníkov, ktorí by boli schopní v oblasti komunikácie, PR a vedenia kampaní udržiavať krok so „spin doktormi“ slovenských politických strán. V médiách sú neraz témy, ktoré tam vniesli samotní politici. Čo nie je zlé až kým si neuvedomíme, že jedna strana už komunikuje podľa dopredu vymyslenej stratégie (často i manipulačnej) a druhá strana (občania, odborná verejnosť) si ešte len formuje svoj názor. A tu sa už dostávame do hrsti politickej komunikácie.

Pomôže slovenskému diškurzu práve anonymný blog? Posúďte sami ich odpovede, na ktoré odpovedali mailovou poštou – anonymne – zväčša v pluráli.

Prvá otázka smerovala na kvalitu slovenských komentátorov a na určenie, kto je najlepší. „Najradšej máme Petra Schutza (komentátora denníka SME). Najlepší nie je nikto, resp. nikto medzi ostatnými výrazne nevyčnieva. Najpresnejšie informácie zo zákulisia máva Dag Daniš (komentátor Hospodárskych novín) a veľmi zrozumiteľne o ekonomike píše František Múčka (denník SME).“ Otázka smerovala aj na najlepších analytikov. „Pomerne dobré informácie zo zákulisia politických strán má Ján Baránek, ktorého (nielen preto) spomedzi verejne vystupujúcich politológov a analytikov považujeme zároveň aj za najlepšieho analytika a znalca slovenskej politiky. Naopak, za politológa, ktorý strieľa najčastejšie úplne „mimo“, považujeme Samuela Abraháma.“

Slovenskí politológovia komentujú „len“ to čo hovoria politici, ale nevysvetľujú prečo politici hovoria tak či onak. Súhlasíte s týmto tvrdením? „Nedá sa to takto zovšeobecniť. Je ale pravda, že tí, ktorí sa k politike a politikom vyjadrujú, sú iba glosátormi udalostí a výrokov politikov. Často však nepoznajú príčiny (udalostí) a motívy (výrokov) politikov, takže im ani nič iné neostáva. Našou výhodou je, že pozadie politických strán poznáme detailne, preto si môžeme dovoliť ísť viac do hĺbky.“

Chýba Vám na Slovensku analytik, ktorý by profesionálne ovládal politický marketing a princípy politickej komunikácie? Aj preto ste mali potrebu vytvoriť svoj blog? „Projekt Vrtieť psom vznikol najmä pre zábavu – analyzovať jednotlivé udalosti a výroky politikov nás jednoducho baví. Robíme to samozrejme nestranne a nezávisle, preto je ešte zábavnejšie sledovať, ako nás v diskusiách obviňujú prívrženci jednotlivých strán z toho, že sme platení inými stranami – od SaS, cez Novu, či SDKÚ-DS, až po jednotlivcov ako Procházka, Ondruš alebo Kolesík.“ V oblasti politického marketingu máte nejaké vzory, i slovenské? „Inšpiráciou sú politické kampane zo zahraničia, ale konkrétne vzory nemáme. V minulosti bol však na Slovensku špičkou tandem Rosová-Michalič, poradcovia bývalého predsedu vlády Mikuláša Dzurindu.“

Zdroj: Sita – koláž

Zdroj: Sita – koláž

Máte vážne dôvody písať anonymne? Neznižuje to vierohodnosť? Čitatelia sa môžu pýtať, či sa za svoju predošlú prácu hanbíte. „Anonymne píšeme preto, aby nás niekto nemohol obviniť z neobjektívnosti na základe našej minulosti. Útok ad hominem je na Slovensku, žiaľ, veľmi obľúbený. Či to znižuje vierohodnosť posúdia čitatelia sami. Za svoju predošlú prácu sa rozhodne nehanbíme a keďže sme na Slovensku, časom sa aj tak všetci čitatelia všetko dozvedia.“

Vrtieť psom je projekt jednej osoby, alebo aký počet osôb na blogu participuje? Ste z akademickej pôdy? „Na prvú otázku zatiaľ odpovedať nebudeme. Na akademickej pôde sme študovali, ale momentálne na nej nepôsobíme. V budúcnosti si však vieme predstaviť, že by sme na nejakej katedre politológie predmet venujúci sa politickému marketingu vyučovali.“

Aké sú prvé reakcie na vašu prácu, a ako by mal blog napredovať? „Reakcie sú veľmi dobré a predčili všetky naše očakávania. Je povzbudivé vedieť, že ľudí zaujíma aj pozadie jednotlivých udalostí a výrokov zo slovenskej politickej scény. Do budúcnosti chceme v prvom rade zmenšiť rozsah našich textov, pretože aj nám samotným sa zdajú pridlhé… A v momente, keď už bude náš blog etablovaný a nikto už nebude môcť ani len pochybovať o našej nestrannosti, pravdepodobne zverejníme našu identitu.“

„Vrtieť psom – škola politického marketingu“ ako si anonymný autor/autori hovoria umiestnil svoju prvú analýzu politickej komunikácie na blogovú službu etrend.sk začiatkom decembra 2012. Hneď druhý článok doteraz čítalo vyše 11 tisíc čitateľov. Od 20. januára 2013 píšu na blog.sme.sk.

Keďže sa k presunu blogu anonym nechcel vyjadriť, opýtali sme sa šéfredaktora etrend.sk Tomáša Czwitkovicza na dôvody. „Na eTREND.sk sme dosiaľ nemali anonymný blog. Projekt Vrtieť psom ako taký bol a je kvalitný, vyskúšali sme to napriek anonymite s tým, že sme sa dohodli na jej prehodnotení po určitom čase. Autor v úvodnom článku uviedol, že v minulosti pôsobil v politickom prostredí a keďže v súčasnosti v nej už nefunguje, bolo to v rámci tohto testu akceptovateľné. Po pár týždňoch sme to vyhodnotili tak, že vzhľadom na jasne formulované politické názory v článkoch je nepriznanie autora skôr na škodu blogu. Autor mal na to odlišný názor a tak sme sa dohodli na ukončení spolupráce – napriek tejto rozdielnosti názorov som ale rád, že blog pokračuje niekde inde.“

Vrtieť psom je film o poradcovi Bieleho domu, ktorý sa pokúša zakryť sexuálny škandál prezidenta tým, že pozornosť médií tesne pred voľbami odvedie na fiktívny vojnový konflikt. Médiá naletia a vysielajú hrozivé vojnové reportáže, ktoré však vznikli v holywoodských štúdiách. Spočiatku tomu každý verí a mediálny poradcovia prezidenta tak vrtia chvostom strážneho psa demokracie – médiami. Film bol inšpirovaný knihou  Larryho Beinharta American Hero.