medan.sk

sledujte nás:

Nebyť Kulichovej sochy, Svätopluk je mediálne mŕtvy

Krátka analýza redakcie medan.sk sa tento raz pozrela na mediálne prezentovanie Svätopluka. Vybrali sme si tri slovenské denníky (Sme, Pravda a Hospodárske noviny) od roku 2006 až do 17. apríla 2012. Za zvolené obdobie sme zaznamenali celkovo 571 článkov.

 

Z analýzy vyplýva, že mediálnu podobu Svätopluka jednoznačne určuje socha na nádvorí bratislavského hradu. Kým pozvoľná medializácia do prvej polovice roka 2010 bola najmä o Svätoplukovi ako historickej osobnosti či ako diele (literárnom, hudobnom…), približne v máji 2010 nastal zlom. Do témy sa zapojili politici ako Robert Fico či Pavol Paška, vyhlásili národnú zbierku na sochu, založili občianske združenie a odvtedy sú v podstate ostatné témy spojené s touto historickou osobnosťou v úzadí. Snáď aj preto dnes každému, kto číta noviny, ako prvá asociácia s menom Svätopluk napadne práve socha na Bratislavskom hrade.

graf


 

V tejto súvislosti zaujal ešte jeden aspekt. Je Svätopluk kráľ alebo knieža?

V rámci mediálneho diskurzu sa Svätopluk častejšie prezentuje ako kráľ, a to v 173 článkoch. Ako knieža sme ho našli v 75-tich. Treba však dodať, že pod výraznejšiu prevahu slova kráľ sa podpísalo aj dielo Ivana Stodolu Kráľ Svätopluk, ktoré bola tiež inšpiráciou pre Eugena Suchoňa a jeho operu Svätopluk (prezentovaného takisto ako kráľ).

Zo všetkých príspevkov o Svätoplukovi sa s ním najčastejšie spája meno Roberta Fica. Za ním nasleduje Richard Sulík, Ján Kulich a Pavol Paška.

1. Robert Fico – 176

2. Richard Sulík – 92

3. Ján Kulich – 90

4. Pavol Paška – 61

 

Poznámka: Témy príspevkov sa môžu prekrývať, to znamená, že jednému článku mohlo byť priradených viacero tém. Dáta pre analýzu pochádzajú z archívu spoločnosti NEWTON Media, spol. s r.o.