medan.sk

sledujte nás:

Magazín FOKUS: vizuálne nepekný, no užitočný verejnoprávny formát

(Komentár + stanovisko RTVS)

RTVS má množstvo servisných relácií, v ktorých si plní svoju verejnoprávnu funkciu. Z hľadiska obsahu a informačnej hodnoty vidno, že ide o poctivý prístup ich tvorcov. Niektoré relácie však vyzerajú ako keby ich vytvorili v podmienkach mestskej či malej regionálnej televízie.

Príkladom obsahovo celkom zaujímavej relácie je FOKUS, ktorý vysiela televízna Dvojka. Niektoré nedostatky priznáva aj RTVS. Relácia má problémovú aj zvučku.

Zodpovedné za magazíny FOKUS sú regióny. Tie v pondelky až piatky pripravujú magazíny so zameraním na zdravie (pondelok), práca (utorok), spotrebiteľ (streda), právo (štvrtok), rodina (piatok). „Na relácii sa dramaturgicky, autorsky a redakčne podieľajú tvoriví pracovníci našich štúdií v Banskej Bystrici a Košiciach, “ potvrdzuje Juraj Kadáš, PR manažér RTVS.

Pozrite si, ako vyzerajú štúdia. Hýria v nich všetky farby, vidno použitie rôznorodých materiálov, miešajú sa vertikálne i horizontálne prvky. Priestor pred kamerou tak vyzerá stiesnene.

FOKUS

Zdroj: vysielanie DVOJKY

Budúcnosť magazínu

Zmeny prídu. Naznačuje to odpoveď RTVS: „Relácia si po rokoch žiada dôslednú revíziu, na ktorej pracujeme, či už po obsahovej, ale aj vizuálnej stránke. Všetko však závisí od finančných možností RTVS.“ PR manažér Juraj Kadáš zároveň potvrdzuje naše úvodné vety o užitočnosti programu: „Fokus je v súčasnosti jednou z mála kontaktných relácií, ktoré poskytujú divákom užitočné poradenstvo v oblasti medicíny, práva, rodinnej a sociálnej problematiky, ako aj otázky rodinných financií či práv spotrebiteľa. Relácia si po rokoch žiada dôslednú revíziu, na ktorej pracujeme, či už po obsahovej, ale aj vizuálnej stránke. Všetko však závisí od finančných možností RTVS.“

Zvučka s chybou

Zmeniť by sa mala najprv zvučka, ktorá vo svojej grafike ukazuje staré logo STV. Zvučky vznikli ešte v roku 2008, vtedy sa jedno vydanie relácie venovalo aj zákulisiu STV. Neskôr sa dramaturgia upravila, no zvučka relácia nie. Záhadne to však neplatí pre zvučku pondelkového vydania, tu staré logo STV nevidno.

Pozrite si si staré logo STV v aktuálnej zvučke magazínov RTVS:

Fokus ako STV

Zdroj: vysielanie DVOJKY

Aktuálna sledovanosť

Už v roku 2009 sa ňou bližšie zaoberal Ivan Krasko, vtedy ešte píšuci pre portál Mediálne.sk. Aktuálnu sledovanosť vieme posúdiť z materiálov RTVS, ktoré nám zaslala. Priemerný rating premiérových vysielaní v roku 2014 bol 8%, priemerný share 0,9%. Z dennej sledovanosti vyplýva, že magazín si denne pozrie približne 35 000 divákov.

Vysielací čas

Ten sa menil príliš často, naposledy magazín štartoval už aj o 15:05 hod, stabilný vysielací čas je o 16:45 hod. „Posun vysielacieho času je v dôsledku zápasov play off hokejovej extraligy, ktoré vysiela naživo  Dvojka. Po skončení extraligy sa relácia vráti do pôvodného slotu,“ vysvetľuje Juraj Kadáš, PR manažér RTVS.

História nie je pozitívna

Magazíny FOKUS sa vyrábajú aj na základe zmluvy RTVS a Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Formát vznikol za pôsobenia programovej riaditeľky STV Petry Kolevskej. Uviedol sa v septembri 2008 s vysielacím časom o 17:00 hod na Jednotke. Sledovanosť dosahovala čísla, ktoré bežne generovala Dvojka. Ako vtedy informovalo Mediálne.sk, už 29. septembra 2008 sa FOKUS presunul na 18:00, kde televízia očakávala lepšie čísla sledovanosti. Zmeny nastali už o mesiac neskôr (27.10.2008). Magazín začínal o 16:10 hod. V roku 2009 sa vysielal o 15:10 hod. Neskôr o 15:25 hod. Sledovanosť magazínu sa však nezlepšila.  Nové umiestnenie, podľa nášho názoru správne, si našiel od septembra 2009 na Dvojke. Vysielal sa v podvečernom slote o 18:40 hod. Od januára 2012 už išiel o 16:35 hod. Vo februári 2015 začínal o 16:45 hod., v marci 2015 sa pre živé hokejové prenosy vysielal o 15:05 hod.