M. Beblavý: Slovenské školstvo potrebuje čarodejníka

Analýza diskusií za 48. týždeň vypracovaná na základe prepisov spoločnosti NEWTON Media. Jej základom je meranie času vystupujúcich.

Štátny tajomník Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Branislav Ondruš navštívil v uplynulom týždni diskusné relácie Sobotné dialógy a V politike, v ktorých rečnil dokopy vyše 40 minút. Z minulotýždňovej ponuky hostí programu Braňo Závodský Naživo sme vybrali rozhovor s ministrom zdravotníctva Tomášom Druckerom (nom. Smer-SD).

V rámci analýzy politických diskusií pozornosť zaujala debata ministerky školstva Martiny Lubyovej s nezaradeným poslancom NR SR Miroslavom Beblavým. V diskusnej relácii O päť minút dvanásť hovorili na tému zvyšovania platov učiteľov či platforme Učiace sa Slovensko. Pre ministerku bola debata na Jednotke premiérou u verejnoprávneho vysielateľa.

V úvode relácie Miroslav Beblavý ostro kritizoval doterajšie smerovanie politiky školstva a jej dôsledky, za ktoré sú, podľa jeho slov zodpovedné SNS a Smer-SD: „Za 27 rokov od slobodných volieb v roku 1990 SNS riadila rezort školstva 10 rokov a Smer spolu s SD, ktorá je súčasťou Smeru, 8 rokov, to znamená že 18 rokov z 27 sú za to zodpovedné dnešné dve hlavné koaličné strany a je to na tom rezorte vidieť.“

Ministerka Lubyová neskôr v debate uviedla, že predseda SNS Andrej Danko sa o rezort školstva živo zaujíma, uvedomuje si nezaplatiteľnosť vedy a výskumu a potrebu vzdelaného žiaka a v tomto smere pociťuje vo svojich krokoch z jeho strany dostatok politickej podpory.

Debata zúčastnených strán bola počas 60 minút veľmi konštruktívna. Obaja diskutéri sa zhodli v tom, že nízke platy učiteľov sú problémom školstva len z polovice. Druhá polovica je spôsob, akým sú učitelia pripravovaní na povolenie, vzdelávaní a hodnotení. Podľa Beblavého situáciu môžu vyriešiť dve základné priority, a to 1) politický záväzok koalície, že školstvo bude rozpočtovou prioritou a 2) záväzok rezortu, ale aj učiteľov a odborárov aj na mnohé, nie úplne príjemné kroky v školstve.

Beblavý načrtol aj potrebu zrušenia asi tretiny vysokých škôl. Svojím žoviálnym slovníkom ironicky prirovnal viaceré školy k „Harvardu“, keď uviedol, že „my máme Harvard v každej dedine na papieri a v praxi sú to často dedinské školy.“

Ministerka na margo témy dodala, že otázka akreditačných podmienok univerzitného školstva bude po novom v rukách akreditačnej agentúry, ktorá by mala vzniknúť v budúcnom roku a, ktorá by, na rozdiel od súčasnej akreditačnej komisie spadajúcej pod rezort školstva, mala byť nezávislá.

Do témy sa telefonicky zapojil aj Pavel Ondek, predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, ktorý problémy v školstve rozšíril o starnúcu populáciu pedagógov a potrebu riešenia fungovania škôl „pod jednou strechou“. Reagoval tak na súčasné zaradenia škôl, ktoré podľa charakteru kompetenčne spadajú buď po ministerstvo školstva, ministerstvo vnútra či samosprávy.

Podľa Beblavého „slovenské školstvo potrebuje čarodejníka, človeka, ktorý dokáže nemožné – dokáže vytlačiť peniaze, dokáže vytlačiť zmeny, dokáže slovenské školstvo skutočne zmeniť.“

Ministerka s oboma diskutérmi súhlasila a priznala, že problémy v školstve sú a riešenie vidí práve v zavedení platformy Učiace sa Slovensko, národného programu Rozvoja, výchovy a vzdelávania, do ktorého rezort súčasnosti zapracováva pripomienky zo strany odborov a pedagogických organizácií.

Viac v interaktívnej infografike:

Údaje v grafoch sú zobrazené ako h/m/s. Súčet hodnôt nevyjadruje celú dĺžku relácie, pretože uvádzame len hostí a moderátorov, nie reportážne vstupy. Meranie času výrazne ovplyvňuje skákanie diskutérov do reči a iné ruchy.

Prečítajte si aj príspevky na Demagog.sk, ktorý skúma pravdivosť výrokov v politických diskusiách.