medan.sk

sledujte nás:

Kočišek odchádza z Mediálne.sk do CME

Dlhoročný redaktor Mediálne.sk od nového roka 2013 mení zamestnávateľa. Lukáš Kočišek bude pracovať v Markíze na pozícii PR manažéra. Pre Mediálne.sk písal od decembra 2004, jeho prvý článok bol o televíznom počasí .

Keďže o médiách písal nepretržite osem rokov, položili sme mu zopár otázok o slovenských médiách.

Z tvojho pohľadu, ako je dnes nasýtený trh médiami, ktoré píšu o dianí v médiách?

„Myslím si, že vzhľadom na veľkosť slovenského trhu dostatočne. Som rád, že Mediálne.sk ani po spoplatnení časti obsahu či vzniku konkurenčného „blogowebu“ nepocítilo pokles návštevnosti.“

Aké informácie aj dnes tebe chýbajú zo sveta slovenských médií?

„Dlhodobo ma štve, že na rozdiel od štandardných trhov nie sú oficiálne k dispozícii takmer žiadne výsledky sledovanosti. Aj to málo, čo PMT zverejňuje, je podľa dohody televízií v cieľovej skupine 12+, na ktorú komerčné televízie už dávno reklamu nepredávajú.“

Väčšinou sme sa z tvojich článkov dozvedeli, že včerajší program vyhral alebo prepadol. Dalo sa z tvojej pozície vidieť do kuchyne televízií, teda ako oni pre seba hodnotili čísla z peoplemetrov?

„Pre komerčné televízie je podstatná jediná vec – počet ratingových bodov, ktoré dokážu dodať reklamným klientom  a následne za ne zinkasovať peniaze, z ktorých financujú svoju existenciu. To je najdôležitejšie kritérium interných televíznych hodnotení. Samozrejme, z imidžového hľadiska je veľmi prínosné byť lídrom na trhu aj v rámci trhových podielov, ktoré sa väčšinou oficiálne komunikujú v tlačových správach.

V inej situácii je verejnoprávna televízia, ktorá je dominantne financovaná z peňazí daňových poplatníkov a podľa zákona na jej obrazovkách časový rozsah vysielanej reklamy nesmie prekročiť 0,5 % denného vysielacieho času. Nemusí sa teda primárne zameriavať na dosiahnutie čo najvyššej sledovanosti, ale zároveň by mala myslieť na to, že televízia bez divákov je zbytočná.“

A na záver, praktická úloha pre dlhoročného mediálneho analytika. Na ktorú slovenskú televíziu, na aký konkrétny čas a deň v týždni, by si zaradil tieto programy?

1. Domček v prérii (rodinný seriál, USA)

„Do denného off-time na Jednotke. Je to už starší, klasický rodinný seriál. Možno by to bolo príjemné retro, podobne ako Dr. Quinnová.“

2. Slovensko hľadá Superstar – repríza (STV, 2004)

„Už asi radšej nikam, televízna zábava odvtedy prešla vývojom a prvá SuperStar by už pôsobila zastarane. Svoju úlohu si splnila v čase, keď vznikla. Dnes už taktiež maximálne iba ako „retro“ v nejakom nepodstatnom vysielacom čase.“

3. Na rovinu s Jurajom Hrabkom (politická diskusia, tvsme.sk)

„Možno do nejakej regionálnej televízie, kde by popri infotexte zažiarila (poznámka red. Na rovinu vysiela aj infokanál UPC). Politické diskusie z komerčných televízií vymizli, lebo mali najmä staršieho diváka a po prechode na cieľovú skupinu 12-54 už nestačili s dychom. Aj Na telo na Markíze dosahuje často neuspokojivé výkony, televízia si však reláciu udržiava ako istý imidžový prvok. Na rovinu je relácia vytvorená pre web a tam by aj mala ostať.“

Mediálne.sk bolo založené v apríli 2004, na trhu fungoval (od 19. februára 2004) aj konkurenčný Mediaportal.sk.