„Klastrovanie“ v slovenských médiách

V dnešnej analýze sme sa zamerali na tému „klastrov“, ktorých počet každým rokom narastá. Konkrétne sme sledovali slovenské médiá za posledných 20 mesiacov.

Vývoj

Spolu sme zaznamenali 269 relevantných príspevkov. Vývoj medializácie zaznamenal dva výraznejšie vrcholy. Prvý v apríli 2013, kedy médiá písali o priamom leteckom spojení medzi Košicami a Londýnom. V marci 2014 zase médiá riešili zlú zimnú sezónu, na ktorú doplácajú malé lyžiarske strediská. Jedným z riešení by bolo podľa nich spájanie do klastrov.

Medializácia v skupinách médií

Spomedzi skupín médií viedli internetové portály (96). Zo samotnej podstaty organizačného charakteru klastrov nie je prekvapením, že druhé miesto obsadila Tasr (60) a tretie regionálne tituly (35). Denná tlač a a odborné periodiká informovali o téme už v menšom počte. Rozhlas a TV zase o klastroch takmer neinformovali (3). Po rozhlase a TV mali ekonomické časopisy najvyšší podiel príspevkov venujúcich sa klastrom „všeobecne“, teda bez konkrétneho odvetvia. Celý prehľad si môžete pozrieť v našej infografike:

Klastre

Top médiá

Spomedzi médií si teda prvenstvo odniesla Tasr (60), ktorá informovala najmä o akciách regionálnych klastrov a konferenciách. Za ňou nasledovali Hospodárske noviny (25) a internetový portál sme.sk (24).

Medializácia odvetví

V sledovanej téme sme zaznamenali najviac príspevkov z odvetvia cestovného ruchu. Ich obsahom boli najmä hodnotenia sezóny, cyklobus na Horehroní, lyžiarske strediská, priame letecké spojenie medzi Košicami a Londýnom a rôzne akcie na prilákanie turistov. Cestovný ruch zároveň zaznamenal prvenstvo v skupinách médií regionálne tituly (67%, 26), celoštátne denníky (50%, 17) i na internetových portáloch (45%, 43).

Druhý najvyšší počet príspevkov sa nevenoval konkrétnemu odvetviu. Na treťom mieste skončil IT sektor, z ktorého sa viac ako 50 % príspevkov venovalo košickému IT Valley. Prekvapením je umiestnenie automobilového priemyslu až na šiestej priečke. Médiá o automotive klastroch informovali menej, hoci je Slovensko automobilovou veľmocou.

Štátna pomoc

Klastre sa často spájajú aj so štátnou pomocou, ktorú sme v príspevkoch tiež odsledovali. 30 príspevkov spomínalo určitý druh pomoci pre klastre, a to či už išlo o štátnu pomoc, VÚC či pomoc z Európskej únie. Spomedzi jednotlivých odvetví sa najviac viazali na výrobu a priemysel.

Konkrétne klastre

V medializácii sa spomedzi konkrétnych klastrov darilo najmä Klastru Liptov. Ten sa na prvom mieste ocitol s výrazne vyšším počtom príspevkov oproti zvyšnej časti rebríčka. Za ním nasledovalo často mediálne pretriasané IT Valley. V prvej desiatke rebríčka sa umiestnilo až šesť klastrov cestovného ruchu (Klaster Liptov, Klaster Horehronie, Košice – Turizmus, Klaster Orava, Klaster Tatry,  Klaster Topoľčany) a dva IT klastre (IT Valley a IKT klaster Z@IKT). Strojársky priemysel v prvej desiatke zastupuje 1. slovenský strojárenský klaster, ktorý sa medializoval najmä v súvislosti s konferenciami, ktoré poriadal.

Predstavitelia

Všimli sme si aj medializáciu predstaviteľov konkrétnych klastrov. Tento rebríček, samozrejme, korešponduje s medializáciou klastrov.

PredstaviteľKlasterPočet príspevkov
Mirka KorčekováKlaster Liptov21
Darina BartkováKlaster Liptov18
Mirka KorčekováKlaster Liptov14
Jozef OndášIT Valley13
Lenka MaťašovskáKlaster Tatry12
Maroš BadáňKlaster Orava10
Iveta Niňajováriaditeľka klastra Košice - Turizmus9
Patrick Stapfer Holcim Central Eastern Europe6
Milan GemzickýKlaster Horehronie6
Florián Kevickýspoluzakladateľ Z@IKT 6
Lenka Kupcová Zimová1. slovenský strojársky klaster5
Zuzana FabianováKošice - Turizmus5
Michal SklienkaKlaster Orava4
Danie ÁcsPrezident únie klastrov SR4
Mária PrekopováZ@IKT 4
Jaroslav DemianKlaster Horehronie2
Marián Zorkovskýpredseda správnej rady IT Valley2
Marek AntalaIT Valley2
Ľubomír BratkoKlaster Unilever2
Alexander TokarčíkEnergetický klaster Prešovského kraja2
Ladislav GlogarMoravský automobilový klaster1
Vladimír Čopriaditeľ klastra AT+R1
Miroslav PoláčekElektrotechnický klaster - Západné Slovensko1
Jozef KovačovičNárodný energetický klaster1
Roman BíroAutomobilový klaster - západné Slovensko1

Metodika:

Do analýzy boli zaradené príspevky s kľúčovým slovom „klaster“ vo význame „geografickej koncentácie vzájomne prepojených firiem, špecializovaných dodávateľov, poskytovateľov služieb, firiem v príbuzných odvetviach a inštitúcií (napr. univerzity, obchodné zväzy) v určitej oblasti (sektore), ktoré si jednak konkurujú ale aj spolupracujú“. Relevantné boli pre nás aj organizácie, označené autorom príspevku za klaster vo vyššie uvedenom význame.

Ak máte záujem o rozšírenie analýzy obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.