Ján Baránek po siedmykrát najcitovanejší analytik roka

Spoločnosť NEWTON Media spracovala rebríček najcitovanejších analytikov za rok 2016. Na vzorke relevantných médií (mienkotvorné denníky, ekonomické týždenníky, rozhlasové a televízne spravodajstvo a diskusné relácie) sledovala publicitu politických analytikov a sociológov v slovenských médiách. Analýza ukázala, že spomedzi asi 40 sledovaných odborníkov, bol novinármi najčastejšie citovaný Ján Baránek. Politický analytik z agentúry Polis Slovakia sa na čelo rebríčka postavil už po siedmykrát, keď jeho vyjadrenia k otázkam domácej a zahraničnej politiky prevzali novinári vo viac ako 400 mediálnych príspevkoch.

Nižšie prinášame podrobnejšie výsledky mediálnej publicity piatich najcitovanejších politických analytikov roku 2016.

1. Ján Baránek (415 zmienok)

Politológ Ján Baránek sa počtom zmienok 415 stal suverénne najcitovanejším politickým analytikom roku 2016. Zmieňovaný bol najmä v denníkoch Nový Čas (105), Plus Jeden deň (88) a Hospodárske noviny (61 zmienok). Naopak, denníky Pravda, SME a Denník N ho citovali minimálne, podobne ako RTVS. V rámci televízneho vysielania dominovali najmä TV Markíza a TA3.

2. Martin Slosiarik (234 zmienok)

Riaditeľ a analytik prieskumnej agentúry FOCUS skončil v rebríčku analytikov za rok 2016 druhý. Uznávaný odborník na oblasť prieskumu verejnej mienky oslovil najmä novinárov z denníka SME (102). Výrazne nižšiu publicitu zaznamenal analytik v Denníku N (27) a televízii Markíza (18).

3. Grigorij Mesežnikov (229 zmienok)

Politológ z Inštitútu pre verejné otázky sa počtom zmienok v médiách doťahoval za Martina Slosiarika. Najčastejšie ho citoval denník SME (84) a Hospodárske noviny (39). V denníku Pravda mal iba jednu zmienku, a to v prílohe Víkend, kde ho parafrázoval autor príspevku Vladimír Jančura.

4. Tomáš Koziak (206 zmienok)

Vysokoškolský profesor a politický analytik Tomáš Koziak svojou publicitou taktiež prekročil hranicu 200 mediálnych príspevkov. Až 60% jeho vyjadrení prevzali vo svojich článkoch novinári denníka HN (119). Zvyšný podiel medializácie si rozdelili denníky Nový Čas (56) a Pravda (25). Tomáš Koziak však takmer vôbec nebol oslovený televíznymi či rozhlasovými reportérmi. Iba raz sa objavil v spravodajstve TV JOJ a rovnako jedenkrát v Rádiu Regina.

5. Michal Horský (176 zmienok)

Päticu najcitovanejších analytikov uzatvára Michal Horský. Aj v tomto prípade platí, že jeho vyjadrenia k politickej situácii na Slovensku preberali najmä denníky. Viac ako 70% citácií pokrývali správy v denníku Pravda (125). Michal Horský sa v rámci televíznych debát najčastejšie vyjadroval v TA3 (20). Televízia Markíza a JOJ ho citovali iba jedenkrát. Príspevky sa skôr zameriavali na krst jeho knihy, ako na jeho aktuálne politologické úvahy. Politológa Horského vôbec necitovali denníky SME, Hospodárske noviny ani verejnoprávna televízia.

Medializácia analytikov v celoštátnych denníkoch

Spoločnosť NEWTON Media každoročne monitoruje a vyhodnocuje mediálnu publicitu politológov, politických analytikov a sociológov. V rámci analýzy sa zameriava primárne na príspevky so spontánnou publicitou, tzn. príspevky, v ktorých novinári spontánne citovali alebo parafrázovali vyjadrenia analytikov. Vyradené boli autorské príspevky analytikov (stĺpčeky, komentáre). Kľúčové slová Ján Baránek, Martin Slosiarik, Grigorij Mesežnikov, Tomáš Koziak, Michal Horský boli vyhľadávané z databázy spoločnosti NEWTON Media.

Zoznam sledovaných politických analytikov, politológov a sociológov

Ján Baránek, politický analytik; Maritn Slosiarik, sociológ; Pavel Haulík, sociológ; Juraj Marušiak, politológ; Miroslav Kusý, politológ; Pavol Marchevský, politológ; Jozef Klavec, politológ; Rastislav Tóth, politológ; Samuel Abrahám, sociológ; Erik Láštic, politológ; Peter Horváth, politológ; Eduard Chmelár, politický analytik; Oľga Gyárfášová, sociologička; László Öllős, politológ; Zsolt Gál, politológ; Jozef Lenč, politológ; Tomáš Zálešák, politológ; Svetozár Krno, politológ;  Andrej Findor, politológ; Darina Malová, politologička; Gabriel Eštok, politológ; Marcela Gbúrová, politologička; Michal Vašečka, sociológ; Peter Spáč, politológ; Bohumil Búzik, sociológ; Tibor Madleňák, volebný geograf; Ľubomír Falťan, sociológ; Michal Cirner, politológ; Ivan Dianiška, sociológ Focus; Zora Bútorová, sociologička; Pavol Hardoš, politológ; Pavol Baboš, politológ; Jozef Bátora, politológ; Soňa Szomolányi, politologička; Václav Hřích, riaditeľ agentúry AKO; Grigorij Mesežnikov, politológ; Tomáš Koziak, politológ, Michal Horský, politológ.

Metodika

Jeden príspevok znamená: citáciu/parafrázu v článku, účasť analytika v diskusnej relácií. Vyradené boli autorské príspevky analytikov (stĺpčeky, komentáre). Štatistika je cielená na spontánne citovanie analytikov. Vyradené boli príspevky, ktoré informovali o tom, čo číta analytik, kde a ako pracuje a pod. Vyradené boli aj príspevky, v ktorých mimovládne organizácie komunikovali svoje analýzy, výskumy a projekty. Príspevky, v ktorých sa vyjadrovali sociológovia v mene svojich výskumných agentúr boli relevantné. Vyhodnotené dáta uvádzajú, koho najčastejšie oslovujú médiá. Nedá sa úplne vylúčiť, že časť príspevkov obsahuje vyjadrenie analytikov, ktorých prvotne oslovili agentúry SITA alebo TASR a nami sledované zdroje ich prevzali.

Sledované zdroje

Jednotka, Dvojka, TA3, Markíza, JOJ, Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio Expres, Rádio Lumen, SME, Pravda, Hospodárske noviny, Denník N, Nový Čas, Plus Jeden deň, Týždeň, Trend, Plus 7 dní.

Na spracovaní dát spolupracoval stážista Matúš Jankoľa.