medan.sk

sledujte nás:

Hipsterov spomínali najmä blogeri

Hipsterská mánia už dávno zaplavila ak nie celé Slovensko tak minimálne naše hlavné mesto. Preto sme sa pozreli na medializáciu hipsterstva v slovenských médiách za posledný rok. Zažili hipsteri aj mediálny boom?

Prvú zmienku o hipsteroch sme v našom archíve zaznamenali 23.1.2006. Internetový portál sme.sk vtedy publikoval príspevok, v ktorom sa písalo, že: „Norman Mailer neskrýva nadšenie nad „frajerskými hipstermi. Medializácia hipsterov však začala markantnejšie rásť až o šesť rokov neskôr.

Počas nášho sledované obdobia sme zaznamenali 184 relevantných príspevkov. Vývoj medializácie bol konštantný. Objem príspevkov výraznejšie narástol iba v novembri 2013. Nič zásadné sa však v subkultúre hipsterov nestalo. Autori ich iba častejšie spomínali v rôznych súvislostiach. Takmer všetky novembrové príspevky boli v rozsahu zmienky (24).

Vyvoj

V skupinách médií skončili na prvom mieste internetové portály (96). Druhé miesto obsadili týždenníky a časopisy s výrazne menším počtom príspevkov (55). Tretie skončili celoštátne denníky (21). Celý prehľad medializácie v skupinách médií uvádzame v grafe:

SkupMed

Z médií hipsterov najviac spomínali blogeri na blog.sme.sk (37). Jaro Hovárth, Lucia Kučmínová a Peter Farárik ich za sledované obdobie zmieňovali najčastejšie (každý v troch blogoch). „Klasickí novinári“ si ich už všímali menej. Najviac však tí na internetovom portáli sme.sk, v časopise .Týždeň či v magazíne For Men.

TopMediaHipster

Hipsteri sa stereotypne spájajú s módou, jedlom a záhradkárstvom či cyklistikou aj v médiách. Nie však v najväčšej miere. Najviac príspevkov na hipsterov iba odkazovalo, preto na prvom mieste skončila téma Neurčité zmienky, označenia. V téme sme našli aj jeden celý príspevok (hnonline.sk), ktorý predstavoval „hipstersky“ upravené celebrity vo Photoshope.

Na druhom mieste skončila téma Subkultúra, komunita, ktorej príspevky odkazovali na hipsterov ako určitú subkultúru či komunitu. Príspevky v tejto téme sa hipsterom venovali o niečo detailnejšie. Našli sme v nej aj najviac celých príspevkov.

Bloger Maroš Šurkala v jednom z nich opisoval nočné stretnutie s hipsterkou.

V magazíne EVA sa hipsterstvom zaoberali skôr posmešne: Práve a presne v momente, keď začnú vznikať manuály na to, ako sa niečím stať, prepadáva sa originálny a konvenciám vzdorujúci stav mysle na úroveň obyčajnej maškarády. Okrem naozajstných intelektuálov, naozajstných kreatívcov, ľudí, ktorí sú naozaj originálni a disponujú darom „out of box“ myslenia, sa na hipstera môže zahrať ktokoľvek.“ („Hipstéria“, 6.3.2014).

Hipsterom venovala celú reportáž aj TV JOJ vo svojich Veľkých novinách o 19:00 (19.12.2013). Informovala v nej o hipsteroch z brooklynského Williamsburgu.

Týždenník Šarm zase opisoval Žilinu ako mesto hipsterov. Samozrejme, nezabudol pritom spomenúť Stanicu Záriečie. V príspevku zmienil aj definíciu hipsterov: „Hipster nosí hrubé čierne okuliare. Mieša hudbu, točí filmy, maľuje grafiti. Ak to nevie, aspoň píše blog. Popritom na vysokej škole študuje scenáristiku, environmentalistiku alebo teóriu interaktívnych médií. Nosí staré sako, fotoaparát na kinofilm, papierový notes a na pleci tašku. Uprednostňuje bicykel bez prehadzovačky a vlak. Najčastejšie vysedáva v kaviarňach a baroch. Extra body získava každý hipster za potravinové alergie a psychické problémy.“

Téma Móda a doplnky sa umiestnila na treťom mieste. Príspevky opisovali najmä charakteristické znaky hipsterov: fúzy či bradu, módne značky, štýl obliekania, retro, nábytok pre hipsterov od spoločnosti IKEA, iPhony, prúžkované tričká, okuliare.

V príspevkoch sme dokonca našli aj politické témy. Na blog.sme.sk boli publikované dva takéto príspevky. David Kapusta sa zaoberal voľbou župana v Banskobystrickom kraji, pričom na záver dodával, že „nech už bude náš nový župan červený či zelený, bude to hipster“. Michal Drotován zase vo svojom blogu označil ministra kultúry Mareka Maďariča za „zarasteného hipstera“.

Dva príspevky sme zaznamenali na internetovom portáli jetotak.sk. V príspevku s názvom „Zachránia hipsteri pravicu?“ autor písal o „kultúrnych zliatinách“ v slovenskej politike: „Najnovším príkladom je pokus reštartovať pravicu hipsterkými tridsiatnikmi, vo viere, že oni donesú na stranícke porady „nové myšlienky.“ Hipsteri ale pravicu nezachránia, tak ako ju nezachránil underground, pretože majú okrem iného tendenciu inštitucionalizovať neformálne štruktúry, vytvárať z nich chránené dielne „inšpiratívneho myslenia“ a zaujíma ich viac pečenie domáceho pohánkového chleba ako výjazdové zasadania SDKÚ v hoteli Kaskády.“ V jednom príspevku o Marianovi Kotlebovi sa okrajovo spomínala hipsterská platforma. Umiestnenie ostatných tém uvádzame v grafe:

TemyHipster

Sledovanej téme sa médiá najviac venovali v rozsahu zmienky (147). 30 príspevkov sme zaznamenali v rozsahu odseku a  sedem  v rozsahu celých príspevkov. Celé príspevky zaznamenali aj témy Jedlo a záhradkárstvoReklama. Jedna z reportáží Správ RTVS o 19:00 informovala o čokoládových zajačikoch v štýle „hipster“ („Čokoládové zajačiky pre hipsterov“, 21.4.2014) a internetový portál medialne.sk písal, že tradičná reklama na hipsterov nefunguje („Tradičná reklama na hipsterov nefunguje“, 9.8.2013).

Hipsterov médiá spomínali prevažne ako osobnosti či príslušníkov subkultúry, ale zaznamenali sme aj príspevky, kde sa slovo hipster vyskytovalo iba ako prívlastok („hipsterský zmyslový zážitok“, „hipsterská kaviareň“, „hipsterská značková zbytočnosť“, „hipsterský výstrelok“, „hipsterská módna póza“, „hipsterské slniečkové heslo“, „hipsterský retro trend“, „hlúpe hipsterské tendencie“, „hipsterský trh“, „hipsterské značky“, „hipsterské nezávislé švédske myslenie“, „hipsterské presadzovanie bikovania“, „hipsterský bioobchod“).

SpôsobHipster

Na záver Vám ponúkame zbierku najväčších hipsterov z internetového portálu Bored Panda.

Ak máte záujem o podobné analýzy obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.