medan.sk

sledujte nás:

Firma týždňa: ZUNO je na predaj

Krátka analýza vybranej spoločnosti alebo značky, ktorá v tomto týždni zaznamenala zvýšenú medializáciu. Je vypracovaná na základe mediálneho archívu spoločnosti NEWTON Media.

Firmou 4. týždňa 2015 je ZUNO BANK AG, ktorej pobočka pôsobí aj na Slovensku. Banka sa v utorok 20.1.2015 medializovala v správach o tom, že ju jej majiteľ, rakúska skupina Raiffeisen Bank International, ponúka na predaj. Správu ako prvý priniesol web českých Hospodárskych novín ihned.cz.

Print

logo ZUNO BANK

Na druhý deň sa v médiách objavili potvrdené informácie aj špekulácie o  záujemcoch o kúpu banky. Záujem potvrdil Pavol Krúpa, majiteľ finančnej spoločnosti Arca Capital, a podanie ponuky zvažuje aj Slovenská sporiteľňa. V Pravde sa objavili špekulácie, že záujem by mohli prejaviť J&T alebo Penta.

Celkovo zaznamenala banka v tomto týždni 53 príspevkov.

medan.sk_FT_4_2015-1

Prehľad vyjadrení zainteresovaných strán, médií a odborníkov:

Peter Lakata, Generálny manažér ZUNO v ČR: „Môžem uistiť, že banka Zuno funguje normálne ďalej, vôbec nič sa nemení. Peniaze klientov sú, samozrejme, v bezpečí. Všetky služby, kampane, aktivity a projekty Zuno pokračujú. Predaj banky inému majiteľovi, čo je potrebné vnímať ako veľmi pozitívnu správu, sa ich nijako nedotkne.“ (hnonline.sk, 21.1.2015)

Lukáš TOMIS, hovorca ZUNO: „Zuno je teraz v najlepšej kondícii od svojho vzniku a rýchlo znižuje stratu. Pre klientov banky sa vôbec nič nemení. Všetky kampane, aktivity a projekty Zuno pokračujú.“ (etrend.sk, 20.1.2015)

Pavol KRÚPA, Arca Capital: „Banka, ktorú sa chystajú zo Zuna vybudovať, by mala byť nízkonákladová a zameriavať sa na strednú triedu. „Malé banky teraz berú klientov veľkým, vidíme tam príležitosť.““ (sme.sk, 21.1.2015)

medan.sk_FT_4_2015-2.1

Julie HRSTKOVÁ, komentátorka HN: „Nové banky dokázali ponúknuť to, čo kamenné banky skôr nevedeli. Rýchly servis, rovnako rýchlu obsluhu vrátane pôžičiek a tiež nulové či významne nižšie poplatky. Ale nevedeli a ani nemohli sprostredkovať ľudský prístup, po ktorom zjavne netúžia len „dôchodcovia, ktorí nemajú nič na práci“, ako si o nich trochu pejoratívne myslíme. Absencia pobočiek sa stala ich prednosťou z hľadiska ceny. A aj veľkou slabinou, ako ukazuje príklad Zuno bank.“ (Hospodárske noviny, 21.1.2015)

Iľja ILIŤ, analytik Capco : „Je veľmi úspešná pri získavaní klientov. A má potenciál získať ďalších ľudí, ktorí používajú internet.“ (Hospodárske noviny, 21.1.2015)

Maroš OVČARIK, analytik portálu FinančnýKompas.sk: „Osobne si myslím, že problém môže byť s kritickou masou, ktorú banka potrebuje získať a presvedčiť na aktívne využívanie svojich služieb. Možno ešte nedozrel čas na to, aby ľudia viac využívali služby banky, ktorej pobočky nikde nevidia. Často som sa stretol s názormi bežných ľudí, že čo ak bude mať banka problémy, kde sa potom obrátia. Neuvedomujú si, že keby mala problémy akákoľvek kamenná banka, môže zavrieť pobočky a sú v podobnej situácii. A to nehovorím o tom, že peniaze v bankách sú chránené.“ (dennikn.sk, 20.1.2015)

 .

etrend.sk, 20.1.2015: „Problémy Zuna spôsobovala aj nejasná stratégia a časté menenie šéfov. Tak napríklad v januári 2012 nastúpil do vedenia banky Tomáš Kuna a už o rok a pol ho striedal súčasný šéf Nór Oyvind Oanes. Navyše neistotu len prehlbovali špekulatívne výroky vysokých manažérov Raiffeisenu. Mario Drosc, predseda predstavenstva a CEO Raiffeisenbank, napríklad v roku 2013 povedal, že jednou z možností ako vyriešiť problémy Zuna by bola, aby český klientsky kmeň prešiel pod českú Raiffeisenbank a slovenskí klienti Zuna pod slovenskú Tatra banku. Šéf českého Zuna Peter Lakata podľa českých HN pred rokom naopak tvrdil, že vedenie rakúskej skupiny rozhodlo o samostatnom pokračovaní internetové banky a len dočasne pozastavilo jej expanziu.“

Pravda, 21.1.2015: „Záujem o kúpu Zuno by mohli mať aj banky patriace pod finančné skupiny Penta a J&T. Práve tieto dve finančné skupiny v minulosti vybojovali viacero súbojov. Penta bola úspešná pri kúpe Dexie, ktorá dnes podniká pod názvom Prima banka, konkurenční žraloci z J&T zas získali Poštovú banku.“

Poznámka: Do analýzy sme pridali aj jeden článok z webu Denníka N.

Ak máte záujem o podobné analýzy, obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.