Firma týždňa: Miliónová pokuta pre Tesco

Krátka analýza vybranej spoločnosti alebo značky, ktorá v tomto týždni zaznamenala zvýšenú medializáciu. Je vypracovaná na základe mediálneho archívu spoločnosti NEWTON Media.

Firmou 5. týždňa 2015 je Tesco Stores, a.s., ktorému 19.1.2015 Štátna veterinárna a potravinová správa SR udelila rekordnú pokutu 1 milión eur za opakovaný predaj potravín po dobe trvanlivosti. Celkovo zaznamenalo Tesco od tejto udalosti dodnes 120 príspevkov, z toho 65 sa venovalo pokute. O téme informovali napr. RTVS, TV Markíza, Hospodárske noviny, SME, Pravda, dennikn.sk  alebo etrend.sk.

Pozrite si prehľad medializácie v infografike a prehľad vyjadrení zainteresovaných, strán, médií a odborníkov:

medan.sk_FT_5_2015-1

Prehľad vyjadrení zainteresovaných strán, médií a odborníkov k téme pokuty:

Zainteresované strany:

Zuzana LOŠÁKOVÁ, manažérka komunikácie TESCO Stores SR: „Dlhodobo upozorňujeme, že miliónové pokuty považujeme za neprimerané a rovnako je tomu aj v tomto prípade. Otázka miliónovej pokuty pre náš obchod v Partizánskom je v ďalšom konaní a vec nie je právoplatne skončená, preto považujeme za správne celý proces bližšie nekomentovať.“

Jozef BÍREŠ, riaditeľ Štátna veterinárna a potravinová správa SR: „Tieto pokuty dávame naozaj len výnimočne a väčšinou sú to takzvaní chronickí porušovatelia, ktorí jednoducho nevedia dať svoje podmienky do súladu so zákonom.“ (Správy RTVS, 20.1.2015)

Pavol KONŠTIAK, prezident, Zväz obchodu a cestovného ruchu SR:

„Táto neprimeraná pokuta je likvidačná pre každého. Pre malého aj pre veľkého. Pritom je tu zlyhanie ľudského faktora. Nikde vo svete takáto pokuta nie je. Verím, že na podnet ministerstva pôdohospodárstva páni poslanci Smeru zmenia tieto pokuty na pôvodné.“ (Správy RTVS, 20.1.2015)

 „Nikoho sme nezabili, nikto nezomrel, a predsa sa nám štát vyhráža vysokými pokutami.“ (Pravda, 22.1.2015)“

Ľubomír JAHNÁTEK minister pôdohospodárstva SR: „K vyjadreniu zástupcov obchodu alebo teda neviem, či pán Katriak (…) ja by som s ním absolútne súhlasil, keby tam ešte pridali slovíčko ešte, čiže ešte zatiaľ nezabili. Pán redaktor, vôbec kedy vznikla táto politika zosilnených kontrol? Neviem, či si ešte dokážu televízni diváci zaspomínať, ako to celé, celé vzniklo. Pri nástupe novej vlády v roku 2012 sa zrazu začali objavovať vo veľmi rýchlej frekvencii samé potravinové škandály, salmonely, infekcie, karantény, problém za problémom a my sme sa nestíhali čudovať, čo sa deje.“ (TA3, Téma dňa 22.1.2015)

Odborníci, komentátori:

Ľubomír DRAHOVSKÝ analytik obchodu: „Predajne potravín by mali mať nielen svoju kvalitu, ale aj kultúru. Treba však zvažovať výšku udelených pokút. (…) Zákon je postavený v maximalistickej polohe a mal by dbať na to, aby mu išlo o zlepšenie kvality, ale nie o zničenie obchodu.“ (Nový Čas, 21.1.2015)

Juraj JAVORSKÝ zástupca šéfredaktora Denník N: „Samozrejme, obchod spravil chyby, za ktoré sa má platiť. Ale nech sa na miliónovú pokutu pozrieme z ktoréhokoľvek uhla – rizikovosti, hodnoty zlého tovaru alebo jeho podielu na celkovom sortimente, je šialene prehnaná. (…) Dúfajme, že pri nepríčetnom zákone, ministrovi aj hlavnom kontrolórovi bude aspoň Ústavný súd pri zmysloch a bezprecedentné pokuty zastaví, keď sa mu raz dostanú na stôl.“ (dennikn.sk, 21.2.2015)

Dag DANIŠ komentátor HN: „Tesco však dlho provokovalo. A zaslúži si ju. Zmyslom pokút (represie) nie je trest, ale prevencia. (…) Keď Tesco prišlo na Slovensko (1996), náš trh to posunulo dopredu. Prišiel tlak na rozširovanie ponuky, znižovanie cien a ústretovosť k zákazníkom. V posledných rokoch je však vplyv Tesca a svetových reťazcov na trh skôr degeneratívny. Cenová vojna reťazcov priniesla nekvalifikovaných predajcov, nízku kvalitu čerstvých potravín (zelenina, ovocie, mäso) a slabú rentabilitu. A s tým prišla aj snaha okresávať prevádzkové straty, hoci aj porušením zásad.“ (Hospodárske noviny, 21.1.2015)

Médiá:

TV Markíza, 22.1.2015: „O plesnivé bio citróny, či zapáchajúce mäso nebola núdza ani na pultoch slovenských hypermarketov. Najmä cez vianočné obdobie. Napriek týmto nedostatkom sa však kvalita potravín v obchodných reťazcoch zlepšila. Možno aj preto, že ministerstvo rozdáva nekompromisné pokuty. Historicky najvyššiu, celý jeden milión eur, dostalo partizánske Tesco.“

Nový Čas, 21.1.2015: „Napriek tomu, že Tesco v Partizánskom dostalo megapokutu vo výške milión eur, včera dopoludnia tam nakupovalo množstvo ľudí. Predavačky dopĺňali regály novým tovarom a nech sme akokoľvek hľadali, nenašli sme ani tovar po záruke, ani pokazené potraviny. Ľudia svorne tvrdili, že napriek pokute, ktorú obchod dostal, neprestanú v ňom nakupovať.“

topky.sk, 20.1.2015: „Slovenské Tesco dostalo rekordnú miliónovú pokutu: Výsmech kontrolórom aj zákazníkom.“

.

Ak máte záujem o podobné analýzy, obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.