medan.sk

sledujte nás:

Firma týždňa: Diaľnice v médiách

Analýza vybranej spoločnosti alebo značky, ktorá v tomto týždni zaznamenala zvýšenú medializáciu. Je vypracovaná na základe mediálneho archívu spoločnosti NEWTON Media.

Firmou 25. týždňa sa stala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vďaka začiatku výstavby dvoch diaľničných úsekov: D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, na ktorom sa bude nachádzať aj tunel Višňové, a D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ktorý bude tvoriť obchvat Žiliny.

Celkovo sme o NDS za tento týždeň (14.6.2014 – 19.6.2014) zaznamenali 72 príspevkov. Graf zobrazuje ich rozdelenie podľa tém:Graf-2

Pozn: Jeden príspevok mohol byť zaradený do viacerých tém, preto súčet výskytu tém môže byť vyšší ako celkový počet príspevkov.

V medializácii NDS prevažovala téma začiatku výstavby na D1 a D3. Na druhom mieste boli zmienky o rôznych ďalších existujúcich alebo plánovaných úsekoch diaľnice napr. R3 medzi Tvrdošínom a Nižnou, D1 pri Ružomberku medzi Turanmi a Hubovou alebo bratislavský nultý obchvat a rýchlostná cesta R7. Osem príspevkov zmienilo pravdepodobné zdržanie Váhostavu pri dostavbe D1 medzi Jánovcami a Jablonovým. Sedem príspevkov sa venovalo uzávierke dvoch výjazdov na R1 v Banskej Bystrici.Graf1Z predstaviteľov NDS sa najviac medializoval generálny riaditeľ Milan Gajdoš, najčastejšie v súvislosti so začiatkom výstavby na úsekoch D1 a D3, poskytol tiež vyjadrenia k časovému sklzu Váhostavu alebo ponechaniu papierových diaľničných známok aj pre rok 2015. Druhý skončil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (MDVRR SR) Ján Počiatek, ktorý sa tiež zúčastnil začiatku výstavby na D1 a D3. Z opozičných politikov sme k tejto téme zaznamenali vyjadrenia od predstaviteľov KDH. Predseda strany Ján Figeľ pochválil, že projekt je financovaný cez operačné programy a nie cez PPP projekty, pripomenul aj zdržanie začiatku výstavby.

Kľúčové príspevky za týždeň:

O začiatku vstavby na úsekoch D1 a D3 v diskusnej relácii RTVS Správy a komentáre debatovali Viktor Stromček, štátny tajomník MDVRR SR za Smer-SDposlanec NR SR za KDH Ján Hudacký

Hospodárske noviny priniesli profil talianskej stavebnej skupiny Salini Impregilo, ktorá spolu so spoločnosťou Dúha, a.s. bude realizovať výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Okrem informácií o projektoch skupiny spomenuli aj podozrenia z porušenia zákona:

„História skupiny však nie je úplne bez problémov. V roku 2006 sa údajne nedovolene obohatila pri projekte závodu na spaľovanie odpadu USW Campania. Sudca preto navrhol zabaviť im zisk vo výške 750 miliónov eur. Spor ešte nebol ukončený.“ 

HN tiež vydali rozhovor s ministrom Jánom Počiatkom. Témami bol začiatok výstavby ale tiež napr. aj časový sklz Váhostavu pri dostavbe D1 medzi Jánovcami a Jablonovom.

SME zverejnilo komentár ekonóma Pavla Čižmárika, ktorý kritizoval ministerstvo dopravy za prieťahy v tendre a spôsob výberu jeho víťaza. Naznačil, že príčinou je korupcia. Komentár zakončil takto:

„Tendrovanie za Počiatkovej éry tak len na spomínaných dvoch úsekoch vygenerovalo stratu 164 miliónov eur a niekoľkoročné zdržanie. V čase, keď štát balansuje na hrane dlhovej brzdy, mešká s čerpaním eurofondov a nemá na platy učiteľov a zdravotných sestier. Tak sa v mene daňovníkov i motoristov pýtam, čo ste si to tam, páni, v utorok slávnostným poklepaním spečatili za biznis?“

Ak máte záujem o podobné analýzy obráťte sa na Obchodné oddelenie spoločnosti NEWTON Media.