medan.sk

sledujte nás:

Férové televízne spravodajstvo?

Mal by divák vedieť, aká je politická príslušnosť poslancov, primátorov, starostov a iných volených predstaviteľov? Vysielanie i odpovede televízií ukazujú, že áno. Nie vždy je to tak, preto nás zaujímal názor samotných televízií na to, aké sú ich vlastné pravidlá.

Monitoring televízneho spravodajstva (1. 4. až 20. 5. 2015) ukázal, že najlepšia v priznávaní straníckej príslušnosti je TA3. Markíza a JOJ nezvyknú označovať primátorov a starostov. Spravodajstvo RTVS vykazovalo najviac rozdielnych prístupov.

Raz tak, inokedy zase úplne inak

Nižie uvádzame konkrétne príklady, kde televízia jednému nezaradenému poslancovi uviedla členstvo v strane, ďalšiemu nie. Za politické strany kandidujú aj primátori a starostovia. Ich stranícku príslušnosť korektne uvádza TA3. Ostatné televízie neoznačujú ani primátora Košíc Richarda Rašiho, ktorý je zároveň člen strany Smer-SD a poslanec parlamentu. Napríklad RTVS by nemohla argumentovať, že primátorov neoznačuje, lebo to párkrát spravila pri starostoch malých obcí.

Sťažovali by ste sa?

Televízia, ktorá nemá jasné pravidlá, môže byť najmä v predvolebnom období právom vtiahnutá do politické boja. Monitoring by ukázal, že sa to nestalo prvýkrát. Ak aj pripustíme, že ide o banálny problém a chyby vznikajú najčastejšie z nepozornosti, stále platí citlivosť problému. Diváci na obrazovke vidia, že spravodajstvo uplatňuje dvojaký meter.

Televízie nechcú chybovať

Na otázku, aké pravidlá uplatňujú redaktori televízií, obratom odpovedali dve televízie. Nereagovala TV Markíza, RTVS prisľúbila, že do vydania tohto článku odpovie. Nestalo sa tak.

Odpoveď TV JOJ zaslala hovorkyňa Lucia Kulihová: „Základným pravidlom redakcie je označiť akéhokoľvek respondenta správne.“

Odpoveď TA3 zaslal Ján Kalafut z PR Clinic: „Ak ide o vnútrostranícku tému, vtedy sa danému politikovi priraďuje jeho stranícka príslušnosť a funkcia v strane (napríklad podpredseda strany). Ak politik vystupuje ako poslanec NR SR, minister a pod., priraďujeme mu stranícku príslušnosť k tej politickej strane, za ktorú bol zvolený do parlamentu alebo menovaný do funkcie. Ak politik počas volebného obdobia vystúpi z poslaneckého klubu strany alebo z politickej strany vôbec, uvádzame ho ako nezávislého poslanca. V prípade komunálnych politikov uvádzame stranu alebo hnutie, za ktoré kandidovali. Ak kandidovali ako nezávislí, uvádzame ich ako nezávislých.“

1. príklad: RTVS označila Sieť, nie však NOVU a SKOK.

Zdroj: Správy RTVS o 19:00. Miroslav Beblavý (Sieť) 8.4.2015. Daniel Lipšic (Nova) 24.4.2015. Radoslav Procházka (Sieť) 20.4.2015. Juraj Miškov (Skok) 27.4.2015.

Zdroj: Správy RTVS o 19:00. Miroslav Beblavý (Sieť) 8.4.2015. Daniel Lipšic (Nova) 24.4.2015. Radoslav Procházka (Sieť) 20.4.2015. Juraj Miškov (Skok) 27.4.2015.

 2. príklad: RTVS neoznačila primátorov za Smer-SD, označila primátora za Sieť.

Politici DVA

Zdroj: Správy RTVS z regiónov, Správy RTVS o 19:00. Richard Raši (Smer-SD) 29.4.2015. Andrej Hrnčiar (Sieť) 10.4.2015. Boris Hanuščák (Smer-SD) 9.3.2015. Richard Raši (Smer-SD) 9.2.2015.

 3. príklad: RTVS stranícku príslušnosť poslancov NR SR a starostov označila.

Politici TRI

Zdroj: Správy RTVS o 19:00. Juraj Miškov (Skok) 7.5.2015. Daniel Lipšic (Nova) 8.4.2015. Zuzana Máčeková (nezávislá) 29.4.2015. Pavol Ceľuch 29.4.2015.

4. príklad: TV JOJ primátorov neoznačila, poslancov NR SR áno.

politici STYRI

Zdroj: Krimi TV JOJ – Andrej Hrnčiar (Sieť) 6.5.2015. Noviny TV JOJ 19:30 – Richard Raši (Smer-SD) 9.5.2015. Jozef Kollár (Skok) 7.5.2015. Miroslav Beblavý (Sieť) 6.5.2015.

5. príklad: Tú istú akciu s Richardom Rašim v Košiciach priniesla TV Markíza i TA3, stranícku príslušnosť uviedla iba TA3. Markíza uviedla stranícku príslušnosť nezaradeného poslanca, TA3 informuje o tlačovej besede strany Sieť.

Televízne noviny 19:00 Televízia Markíza: Richard Raši (Smer-SD) 7.5.2015. Daniel Lipšic (Nova) 6.5.2015. Televízia TA3, Hlavné správy – Richar Raši (Smer-SD) 8.5.2015. Radoslav Procházka (Sieť).

Zdroj: Televízne noviny 19:00 Televízia Markíza: Richard Raši (Smer-SD) 7.5.2015. Daniel Lipšic (Nova) 6.5.2015. Televízia TA3, Hlavné správy – Richar Raši (Smer-SD) 8.5.2015. Radoslav Procházka (Sieť).

6. príklad: Reportáž o petícii starostov spracovaná televíziou TA3 a RTVS.

TA3 vs RTVS

Zdroj: Žurnál o 12:00 TA3 (19.5.205). Správy RTVS o 19:00 (19.5.2015).

7. príklad: TA3 uvádza politickú príslušnosť, RTVS a Markíza nie.

TA3 vs ostatni

Zdroj: Hlavné správy TA3, 18.5.2015. Žurnál o 12:00 TA3, 20.5.2015. Správy RTVS o 19:00, 16.5.2015 – Jozef Pribula kandidoval za Smer-SD. Televízne noviny TV Markíza, 17.5.2015 – Štefan Milovčík kandidoval ako nezávislý kandidát.

8. príklad: Dve rôzne titulky vo videu online vydania Denníka N. Respondent z Nepálu, Denník N v printe čitateľom ponúka doplňujúcu informáciu, RTVS nie.

Fogografia Dennik N

Zdroj: dennikn.sk (20.5.2015) – začiatok a koniec videa. Denník N (28.4.2015). Správy RTVS o 19:00 (28.4.2015).

Prípad číslo 8 nie je o tom, kto konal správne. Ukazuje len to, ako v nepolitickej téme pristupovala k uvádzaniu dodatočných informácii printová redakcia a ako televízna.