Farmárska revue: možno ju nepoznáte, ale na Dvojke je fenomén

O tejto relácii možno niektorí diváci nikdy nepočuli. Existuje však slušná skupina divákov, pre ktorých je Farmárka revue fenomén. Jednoducho ju radi sledujú. Od RTVS sme získali čísla sledovanosti a máme aj vyjadrenia od moderátora a scenáristu Jána Škorňu.

Jednoduchá zvučka

Náročnejších divákov by mala hneď v úvode odradiť podstatná vec, zvučka relácie. Úplne jednoduchá grafika ponúka „tancujúci“ traktor. Cieľová skupina divákov však nerieši imidž, marketing ani rozpočet, ktorý je potrebný na technicky lepšiu kvalitu. Preto zvučka nevadí. RTVS však potvrdila, že v blízkej budúcnosti chystá zmenu loga i celkového grafického spracovania magazínu.

Nadpriemerná sledovanosť

Juraj Kadáš, PR manažér RTVS, nám poskytol čísla sledovanosti. V roku 2014 bola priemerná sledovanosť (premiéry a reprízy) na úrovni 54 000 divákov v skupine 12+ (7,3% priemerný share za celý rok 2014). Vyššiu sledovanosť majú nedeľné reprízy (67 000 divákov) ako sobotné premiéry (43 000; obidva údaje sú priemer za rok 2014).

V piatich vydaniach sa sledovanosť dostala cez 88 000 divákov. Najsledovanejšie vydanie za rok 2014 videlo 98 000 divákov (v 12 +; 2. február 2014), podiel bol 13,6%. Podľa našich zistení mala Dvojka v roku 2014 priemernú sledovanosť 36-tisíc divákov (v 12+). Priemerná sledovanosť Farmárskej revue je tak výborná. Podľa našich zistení mali niektoré vydania aj nízku sledovanosť. Minimálne v desiatich vydaniach v roku 2014 (premiéra alebo repríza) bola sledovanosť na úrovni 25 000 a menej divákov.

FARMARSKA REVUE MEDAN

Technické výrobne limity, ale aj prísľub lepšej budúcnosti

Moderátor Ján Škorňa si myslí, že za úspechom relácie stojí fakt, že je pre svoju cieľovú skupinu užitočná. Obsah magazínu by mal zaujať obyvateľov panelákov, ale aj vidieka. Najmä však záhradkárov a hobby chovateľov. Škorňa vysvetľuje: „Našu reláciu robíme interaktívne. Takže diváci u nás nájdu odpovede na svoje otázky, získajú od nás odmeny. Snažíme sa poopraviť názor na našich poľnohospodárov. Ukazujeme, že u nich je potrebné veľa zdravého rozumu, ale sú aj nositeľmi špičkových technológií.“

Podobné formáty, hlavne pre domácich kutilov, tu boli aj v minulosti. Vysielajú sa aj v zahraničí. Slovenská Farmáska revue však ide od začiatku vlastnou cestou. Škorňa priznáva, že možností na ešte lepšiu kvalitu je viac, zatiaľ však pracujú v podmienkach, ktoré sú nateraz nastavené. „S úžasom občas sledujeme, aké možnosti majú zahraniční kolegovia pri podobných formátoch, čo sa týka technologického vybavenie a produkčného zázemia. Vtedy si pripadáme, že našu reláciu robíme na kolene, “ odpovedá moderátor magazínu.

Poľnohospodárske a chovateľské témy zachytávajú aj tlačené magazíny a medzi poslucháčmi Rádia Regina bola populárna rozhlasová relácia Farmárova nedeľa. Škorňa píše, že kolegovia z rozhlasovej relácie priamo na relácii nepracujú, ale s mnohými je v kontakte. „Vymieňame si skúsenosti, kontakty a pomáhame si navzájom. Okruh slovenských poľnohospodárskych novinárov je malý. Sme jedna rodina a vieme o sebe veľa.“

Pred ôsmimi rokmi relácia existovala vďaka podpore Ministerstva pôdohospodárstva. Vďaka číslam sledovanosti sa dnes pripravuje z rozpočtu RTVS. Budúcnosť vidí Škorňa sľubne. „Veľmi nás potešili prísľuby vedenia, že môžeme už čoskoro priniesť niektoré prekvapenia a zmeny do našej relácie. Nemôžem prezradiť viac, ale verím, že divákov potešíme.“