medan.sk

sledujte nás:

Facebook, Rytmus a „hate“

S odstupom týždňa som sa obzrela za konferenciou InternetRulezz 2013. Vystúpilo na nej spolu 21 rečníkov.

Celou konferenciou sa tiahli tri nosné piliere: Facebook, Rytmus a „hate“. Hoci tieto veci vo mne rezonujú doteraz, zaznelo ešte viacero hodnotných informácií. Ponúkam vám preto výber toho najzaujímavejšieho:

Josef Šlerka z Ataxo Interactive dokázal, že analytika nemusí byť nuda. Pozrel sa podrobnejšie na fanúšikov nového banskobystrického župana Mariana Kotlebu. Aké pages najviac lajkovali okrem Kotlebovej? „Slovensky sú najkrajšie“, „Patrik Rytmus Vrbovský“ a „Europa 2“. V menšej miere to boli ďalšie záujmové stránky ako „Napi sa vody, prekvapíš pečeň“ či „Tetování“.

Kotleba bol na tohtoročnej konferencii očividne vďačnou témou. Okrem Josefa Šlerku ho spomínal napríklad aj Juraj Kadlec z Ascalonu.

Reklama na Facebooku sa podľa Šimona Šicka z Pixel Federation oplatí. Náklady, ktoré na ňu vynakladajú sa im niekoľkonásobne vracajú. Nakoľko patria medzi dobrých zákazníkov Facebooku, ten ich odmeňuje vysokou viralitou. Dôležité je podľa neho budovať komunitu okolo produktu. Spoločnosť Pixel Federation je umiestnená medzi top 20 Facebook developermi v EMEA, hoci má iba 1 % platiacich zákazníkov.

O správnom zacielení a nastavení kampaní na Facebooku hovoril Peter Řehánek z Paravan Interactive. Odporúčal kratšie kampane s menším rozpočtom a skôr platobný model CPC ako CPM.

Martin Janek zdôraznil konzistentnosť a jednoduchosť page na Facebooku. Časť jeho prezentácie nájdete tu: http://slidesha.re/1gbXOze

O svojom koncepte „Hatebook“ prišiel nečakane porozprávať Jano Gordulič alebo ak chcete „Jano Gulodurič“  známy ako poštár Jano z relácie Pošta pre teba. Nakoľko on sám má skúsenosti s „hejtermi“, chcel by im umožniť stýkať sa a komunikovať. Museli by však dodržiavať základné princípy ako „čím viac nepriateľov, tým väčší hater“ či „zákaz nehejtujúcich príspevkov“.

Zlatým klincom konferencie bol Patrik „Rytmus“ Vrbovský. Ak niekto (naivne) čakal prezentáciu v pravom slova zmysle (ako ja), bol pravdepodobne sklamaný. Rytmus iba odpovedal na otázky Petra Šeba a niektorých účastníkov konferencie. Čo Rytmus prezradil o svojom marketingu? Slováci sú podľa neho nastavení na ničenie. A práve s touto skutočnosťou sa naučil pracovať a využívať ju na zvýšenie svojej virality. Facebook mu slúži ako komunikačný kanál, vďaka ktorému nepotrebuje médiá, ak sa chce k niečomu vyjadriť. Poctivo si sleduje recipientov a snaží sa byť o krok vpred.

Čo mu však zaručuje jeho úspech a dlhú „životnosť“ je jeho nejednoznačný mediálny obraz. Rytmus sám priznal, že jeho úspech spočíva v tom, že sa v ňom ľudia nevyznajú.

Rytmusovu „nejednoznačnosť“ potvrdzujú aj výsledky mojej záverečnej práce, v ktorej som sa venovala jeho mediálnemu obrazu. Okrem iného som v nej sledovala hodnotové zafarbenie príspevkov v období 22.4.2005 – 3.10.2012 v piatich médiách: Brejk, Nový Čas, Plus jeden deň, Plus sedem dní a Šarm. Rytmus v tomto období zaznamenal rovnaký podiel pozitívnych a negatívnych príspevkov a ďalších 10 % nejednoznačných príspevkov. Na základe týchto údajov teda nie je prekvapujúce, že sa v ňom ľudia naozaj nevyznajú.

rytmus_medializacia

„Osobnostná ambivalentnosť“ sa tu javí ako vhodný nástroj na udržanie pozornosti médií i recipientov.

Paradoxom je u Rytmusa skutočnosť, že Facebook, na rozdiel od iných „spoločností“, využíva viac-menej ako jednosmerný komunikačný kanál. S fanúšikmi komunikuje akoby cez stenu, lebo inak by sa „nedohádal“, ako sám podotkol.

Patrik Vrbovský si očividne uvedomuje, že musí rozširovať oblasť svojho pôsobenia od undergroundového rapu, cez reklamy až po reality šou a nemôže si dovoliť stagnovať. V súčasnosti sa zdá, že sa pokúša vstúpiť do sveta vzdelávania či marketingu. Možno práve z tohto dôvodu sa zúčastnil InternetRulezz 2013 a už dnes príde opäť porozprávať o svojich úspechoch do Trnavy. Uvidíme, čím prekvapí nabudúce.

Poznámka na záver: Rytmusov marketing trefne zhrnul do jednej vety raper Ego (Michal Straka) v dokumente Obraz doby 3 (28:08 – 28:25)